Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje del: Lidelse og forkastelse - II. Kristi nederlag
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
114
KRISTI NEDERLAG.
Yi har sammenlignet evangeliernes og Kirkens
fænomener og har forsøkt at forståa, hvordan de
ikke bare er like, men identiske; vi har netop
saavidt berørt den særegne holdning overfor li
delsen som kjendetegner Jesus Kristus og som
ogsaa kjendetegner den katholske Kirke og den
alene. For blandt alle religionssamfund er det
bare den katholske Kirke som byder lidelsen
velkommen og seiv vil sin egen lidelse — (saan
som det viser sig i dens frugtbarhet paa kon
templative ordener og dens organisation av det
kontemplative liv) — ikke bare for det enkelte
menneskes skyld som lider, men for hele det
legemes skyld som han tilhører.
Jeg har sagt at Kirken er alene om at er
kjende og utnytte principet. Den blir derfor be
skyldt for «usundhet» av dem som er imot at
man erkjender kjendsgjerninger og som tror at
lidelse er uforenelig med fryd. Men det er et
enestaaende misbruk av et ord. Usundt er det
nåar en mand som burde være lykkelig er ulyk
kelig. Men den kontemplative munk er en mand
som er lykkelig, nåar han efter verdens mening
burde være ulykkelig. I samme stund en sjæl
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>