Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje del: Lidelse og forkastelse - II. Kristi nederlag
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
120
næste verden, og ikke tar altfor haandfast paa
denne verden — et mildt og hyggelig kompro
mis mellem begge. Kort og godt: Følelsesbe
tonet moral.» Den slags religion faar altid til
slutning, blir i det mindste altid taalt. En slik
religion tramper aldrig til noget Golgatha, blir
aldrig korsfæstet mellem to røvere.
Er det nu ikke overmaate betegnende for
guddommelig sandhet som noget væsensforskjellig
fra menneskelige menmger at den altid og over
alt maa leve i en atmosfære av tragedie? Er
det ikke betegnende for guddommelig sandhet
som væsensforskjellig fra menneskelige meninger
at den altid maa bli beskyldt for at gaa for vidt
i begge retninger paa en gang. For guddom
melig sandhet maa altid gaa for vidt — den
maa saa at si flyte over paa begge sider, netop
fordi den er guddommelig og derfor meget for
stor for denne verden. Den maa altid være
mere menneskelig end mennesket og derfor synes
umenneskelig, og samtidig en hel del mere gud
dommelig end mennesket, saa den synes visionær
og fantastisk. Hvis en sommerfugl hadde sjæl,
vilde den vel synes at mennesket var et meget
upraktisk fænomen. Det ene øieblik plukker det
blomster — en brutal og uøkonomisk handling,
eftersom de er fulde av honning, og det er det
eneste ved blomsterne som sommerfuglen synes
det kommer an paa — næste øieblik bryr det
sig ikke noget mere om blomsten. Saa synes
verden, som er uhyggelig maalbevisst nåar det
gjælder dens egne affærer, at Kirken er aldeles
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>