Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje del: Lidelse og forkastelse - III. Judas
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
125
blir ikke engang en farisæer; han blir en erke
forræder, netop fordi den som han engang
tilbad var en overvældende skikkelse. Selvfol
gelig grunder disse Kirkens fordums elskere om
igjen og omigjen sine anklager paa meget som
er objektivt sandt. De kjender saa inderlig vel
de svakeste steder i dens forsvarslinjer og dens
meget menneskelige menneskelighet; de har en
privat nokkel til porten i haven hvor den altid
er at finde. Det er aldeles sandt at Kristus sa
noget meget lignende som dette: «Jeg vil ode
lægge dette tempel og bygge det op igjen paa
tre dager. > Det trænges bare at bytte om et
ord eller to for at snu Hans yttring om til en
farlig fanatikers trusel. Og uten tvil kunde
Judas ha forsynt os med en fortælling om hæn
delse efter hændelse som han seiv hadde været
vidne til, — tallose ord sagt i samtaler efter
landeveiene, til retfærdiggjørelse av sit forræderi
mot sin Mester.
1. Nu er det et merke paa guddommelig sand
het alene at den blir mott paa denne maate,
altid og konsekvent. Menneskelige meninger ev
ner ikke at vække et slikt hvitglodende fiend
skap, likesom de heller ikke evner at vække den
ytterste hengivelse. De virkelig monumentale for
brytelser i menneskehetens historie dreier sig al
tid om virkelig store principer, og selve den
førsteplads som Judas’ forræderi har faat er
etslags vidnesbyrd om den enestaaende sak, som
det gjaldt. Hele verden har samtykket i at
Judas’ forbrytelse er forbrytelsen par excel
lence i menneskehetens erfaring. Er ikke selve
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>