Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje del: Lidelse og forkastelse - III. Judas
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
127
endda et tegn paa identitet mellem Kristus og
Hans Kirke. Denne eller hin pave, biskop, nonne,
prest eller lægmand hvis navn er blit et opnavn
for synd, som forutsættes at betyde et uawiselig
argument mot Kirkens krav, er, forsaavidt som
de virkelig er enestaaende syndere, ogsaa ene
staaende som katholske kreditiver. Alle er enige
om at en daarlig katholik er den usleste skap
ning paa Guds jord; en fordærvet hedning kan
ikke være tiendeparten saa fordærvet, simpelthen
fordi et menneske, som er istand til at bli hævet
til venskap med Kristus, er ogsaa istand til det
mest ytterliggaaende fiendskap.
4. Heller ikke er denne Judas’ synd saa sjel
den som folk sommetider tror. I hele sin ond
skaps fylde er den sikkert sjelden, men i nogen
grad er den et element i hver eneste synd mot
lyset.
(a) Forst kommer apostaterne, de egentlige —
de som med overlæg (eller ogsaa kanske übe
visst aneraaende betvdningen av hvert enkelt ledd
i processen) har byttet om sine idealer og har
forkyndt omskiftet for verden — de som
engang ivrig tok imot hvert ord fra Kirken, gav
sin troskap og kjærlighet til den, talte i dens
navn, dyrket Gud sammen med den, men som
gik ut fra Herrens bord, da den evige nat var
faldt over deres sjæle. *Nox erat qui abiit* sier
St. Augustin. «Han som gik ut, var nat.» Og
det er først og fremst disse som vender Kirkens
triumf til nederlag. Forsøk som et tankeeksperi
ment at fjerne alle apostater fra historien, og ni
tiendedele av Kristi mystiske passion vilde være
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>