Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje del: Lidelse og forkastelse - V. Pilatus
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
146
ger de paa verset om at «sandelig Du er en
Gud som skjuler dig,» og aldrig svarer de med
det rette responsorium: Ordet er blit kjød og
har bodd iblandt os; og vi har set Hans herlig
het. De skjonner at Gud er hemmelighetsfuld,
men de skjonner ikke at Han ogsaa maa være
fuldkommen enkel. De tror at fordi det «levende
brod« er guddommelig, kan det umulig bli git
til born.
Disse mennesker snakker altid om moderne
tænkning og fremskridt. De taler altid om tidens
aandelige strømninger — alting er altid nyt og
epokegjorende for dem; hemmelig undrer de sig
altid paa, hvilken plads eftertiden vil tildele dem
i den religiøse tænknings historie. De trænger
ikke bekymre sig om den ting, de har allerede
vundet en uendelig betydningsfuld plads som de
aldrig kan miste i verdens religiose historie; de
er i virkeligheten de eneste av alle mennesker,
med undtagelse av Jomfru Maria, som blir nævnt
i den kristne trosbekjendelse, saa betydningsfuld
er deres gjerning: «Korsfestet under Pontius
Pilatus.»
Og saa er de saa vidunderlig übevisste om dette
sit eneste virkelige krav paa utmerkelse! De er
bekymret for sin egen betydning i tidens religiøse
bevægelse og er absolut uten begripelse av hvor
væsentlie nødvendige de er for den guddomrne
lige plans fuldbyrdelse. Anatole France har en
historie om Pilatus’ alderdom. Han skildrer ham
som en gammel graahaaret mand som sitter i
sin rolige villa og snakker med en kamerat om
sine oplevelser i Judæa.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>