- Project Runeberg -  Brorskabets religion og den nye livs-videnskab : med en historisk belysning av darwinismen /
36

(1912) [MARC] Author: Christen Collin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Tidens fylde - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

36

tid, da man begyndte at indse, at av alle menneskelige
livsgoder og skatte er der en særegen gruppe, en særlig
høi orden, som ikke minker, men snarere vokser ved at
deles, nemlig de aandelige værdier. Den tanke dæmrer
allerede i Sokrates’s og Platons forkyndelse, at mens vor
higen efter materielle livsgoder frembringer kiv og skiller
os ad i kjæmpende familier og folkeslag, er der andre
livsgoder, og det de allerhøieste, som efter sin natur er
skikket til at forene os i et altomfattende samfund. Det
laa da nær ialfald foreløbig at gi avkald paa jagten efter
de materielle goder og rette al higen efter livslykke mot
de skatte, som kan eies i fællesskab, og som blir større,
jo flere der faar del i dem.

Den kristelige verdensmission — som en fortsættelse
av den græske filosofis utstraaling av aands-værdier —
kan derfor medrette siges at være en arvtager av et av
oldtidskulturens høieste forsøk i retning av en verdens-
erobring. ,Gaa hen og lærer alle folk”, — gaa hen og
vis alle veien til frihet og lykke, — dette var et løsen
for en verdenserobring uendelig meget større end Alex-
anders. Kan nogen negte, at der i denne tanke, i denne
livsvilje, er et klassisk kultur-element, som har værd for
alle tider?

*


v,

Det fuldstændige, ofte yderst smertelige brud med
kristendommen, som er betegnende for saa mange av det
nittende aarhundredes ledende aander, hænger ikke alene
sammen med ortodoksiens steile motstand mot den frie
forskning, men ogsaa med en delvis feilagtig opfatning av
kristendommen, som ovenfor nævnt. Men dertil kommer,
at man dengang endnu ikke var naadd frem til et viden-
skabelig syn paa religionerne som kulturelle organer, der
vistnok ændres og varieres i harmoni med andre organer
for livets vekst, men som — i likhet med klassiske kunst-
verker og uforgjængelige videnskabelige sandheter — kan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:48:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/brorskab/0050.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free