Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Medeltiden - Trubadurer. Minnesångare. Mästersångare - Den äldre Nederländska skolan
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
stadnade vid den punkt, der de första riktiga regloma
för den harmoniska kombinationen uppställdes. Det
gällde nu, att vidare utveckla teorien, men framför
allt att bringa dess resultater i sammanhang med
natur-tonerna, och derigenom odla musikens poetiska sida,
med ett ord, att upphöja den till skön konst. Den
förra uppgiftens lösning gjorde betydande framsteg i
den nu följande tiden; den sednare deremot erfordrade
ännu nära tre sekler.
På 1800-talet började musikens utveckling mera
koncentrera sig. Vi se ett folk uppträda med en så
öfverlägsen kraft i detta hänseende, att det i
halft-annat sekel utöfvade en obestridd supremati i
Europas musikaliska verld: detta folk var Nederländarne.
De äldre teoretikernas läror hade förnämligast bos
denna nation blifvit hyllade. Den kontrapunktiska
konsten fann här sin utveckling, till en början
isynnerhet uti sällskapliga kretsar, och äfven omtyckta
folkvisor plägade man sjunga i sådan bearbetning.
Småningom blefvo furstame uppmärksamma på denna
sinnrika konst, som nu infördes vid hofven, och
snart öppnades äfven kyrkans portar för densamma.
Den äldre Nederländska skolan. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>