- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
76

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Operans första män

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

körerna; vid soli, (eller egentligen recitativema) var
ackompagnementet ej ens foreskrifvet i noter, utan
öfverlemnades åt spelarens egen uppfinningsförmåga.
Monteverde utvidgade orkestern, så att det nu blef
nödvändigt att för instrumeiiterna bestämdt föreskrifva
noterna. Han förbättrade ock ouvertyren, som nu
kallades Toccata och före ridåns uppgående skulle
spelas 3 gånger af samtliga instrumentema; den
bestod af ett slags intrada, som icke aflägsnade sig från
Cdur-tonarten. För öfrigt förekommo för orkestern blott
ett par mellanspel och några dansstyeken. Monteverde
skref till år 1642 ett temligen betydligt antal operor.

Då dessa operor i början egentligen voro hofven
och den aristokratiska verlden förbehållne, så gåfvos
de med utomordentlig prakt, hvarvid må erinras, att
perspektivmåleri och maschineri hade utbildats i lika
hög grad, som musiken i detta hänseende ännu stod
tillbaka. Denna omständighet förklarar ock det yttre
prål, det ofta toma sken, som genast från början
om-gaf denna skådespelsart, samt i framtiden ofta
inverkade och ännu inverkar menligt på den dramatiska
sanningen både i text och musik. Denna sceniska
prakt var så storartad, att den lemnar långt efter
sig hvad vår tid i detta hänseende åstadkommer.
Folk-teatrama voro ännu högst få; man visade
folket operarepresentationer på brädställningar, som
upp-slogos på allmänna platser, eller på flyttbara teatrar,
hvilka fördes genom gatorna. I sjelfva Venedig
an-lades ej det första operahuset förrän år 1637; men
sedan detta var uppbyggdt, spelades oupphörligt, och
från sistnämnde år till 1700, således på 63 år,
gåfvos der ej mindre än 357 operor af ungefär 40

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0088.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free