- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
123

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Italienska Operan i Tyskland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

hänförelse, att han öfverallt i Italien kallades il caro
Sassone
(den käre Saclisaren) — oaktadt Sachsen ej
var hans fädernesland. År 1727 kom han till
Venedig, der han ej blott genom sina operor, utan ock
genom sin hänförande talent såsom sångare och
kla-verist framkallade den högsta entusiasm. Här
inträffade ock en rortiantisk händelse, hvilken på hans öden,
såväl som på hans artistiska verksamhet hade stort
inflytande.

Vid denna tid hade nemligen Faustina Bordoni,
eu bland sin tids skönaste fruntimmer och som
sångerska obestridligen den första af alla, återkommit
från London till sin födelseort Venedig. Faustina
(hon kallas ofta blott så) hade nemligen kallats till
Englands hufvudstad för att täfla med den berömda
sångerskan Cuzzoni, och derigenom, om möjligt, störta
Händeis operateater, vid hvilken den sistnämda var
anställd. Detta lyckades ock fullkomligt, och
Faustina återvände, höljd af ära och belöningar, till
Venedig. Der, i en lysande Conversazione, såg hon en
ung man, anspråkslös till drägt och väsende^ men
som med sin sång och sitt spel förtjuste hela
sällskapet Obemärkt af konstnären stod hon bredvid
hans stol och följde med stigande hänförelse den
tyske ynglingens föredrag och lemnade derpå salen,
utan att hafva vexlat ett ord med honom; men
innan kort var hon förmäld med il caro Sassone.

Framdeles skref Hasse hvarje primadonnaparti
— och med detsamma egentligen hela operan —
endast för Faustina: ett exempellöst faktum, då man
besinnar, att han på detta sätt komponerade mera.
än hundrade operor.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0135.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free