- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
152

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Tyskland. Mozart

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

rörde sig inom ett visst område; stundom Öfverträffa-
des han till och med af dem. Man kan sålunda
icke sätta honom öfver Bach, Händel, Gluck, inom
deras speciella områden; men i sin universalitet öf-
verträffade han dem alla.

Operan var det rikaste fält för denna objektiva
universalitet; här var ock Mozart störst. Uti hans
äldre verk röjas ännu hans förebilder, och sålunda
visar Idomeneo ännu Glucks inflytande, helst i de
stora körerna, hvilka äro hållne i den mest grandio-
sa stil; öfverhufvud karakteriseras denna opera före-
trädesvis af sublimt allvar och värdighet. Erdeverin-
gen åter är ännu alldeles tysk, men med en ganska
träffande och ofta högst humoristisk karakteristik.
Sådane karakterer som Blonde, Pedrillo, Constanza,
äro ej sällsynta; Osmin deremot, med sitt österländ-
ska flegma, sin asiatiska bestialitet i oöfverträfflig
tonskildring, står i den musikaliska dramatiken utan
förebild och efterföljd. Cosi fan tutte, ett sednare
verk, står deremot mera på italiensk grund, men
döljer under den lekande ytan ett djup i uttrycket,
som blott var Mozart gifvet. Äfven i Titus, som re-
dan visar spår till sjunkande kraft, finner man fÖr-
herrskande italienska elementer. Man bör härvid er-
inra sig, att tiden till komponerandet af denna krö-
ningsopera var ytterst knappt tillmätt, och Mozart
redan angripen af sin sista sjukdom. Bland de mån-
ga enskilda skönheterna i denna opera bör isynner-
het det första finalet nämnas, såsom en bland Mo-
zarts yppersta och mest dramatiska skapelser.

Vi komma nu till de tre märkvärdigaste bland
Mozarts dramatiska verk. Uti Figaro och Don Juan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0164.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free