Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Beherskelse er hans Natur og Moral. Selv betænksom
og forsigtig — naar han som ung var tapper i Krig,
var det kun, siger han, af Ukendskab til Faren —,
hader han alle passionerede Stemningsmennesker: den
dumdristige Hertug Karl lige saa vel som en uberegnelig
Gentsk Folkepøbel. Og uden Tro paa Menneskenes
ædlere Følelser bygger han alene med den kloge Ego-
isme som Politikens solideste Grundlag. Positivt, og
usentimentalt regner han overalt med Menneskene,
som de er, men forsøger blot, uden ørkesløst at mora-
lisere, at faa dem til ialfald at være fornuftig bereg-
nende i deres Egoisme. Derfor oprører de store Herrers
»bestialité« ham, naar de ved unødig Grumhed tirrer
Folkene op mod sig, og han vil helst undgaa de bru-
tale Krige, naar han ved »pratique« og »marché« kan
naa’, hvad han vil. Og som en fornuftig Købmand
véd han, at ganske vist alle Kneb gælder, men at det
dog i alt Købmandskab er nødvendigt eller gavnligst i
Længden, naar man kan lide paa en vis elementær
Hæderlighed hos hinanden. — I sit rationelle Krav paa
Forstaaelse naaer han ligeledes til en dyb, ægte Reli-
giøsitet. Naar han ser Beregninger klikke, det uforud-
sete indtræffe, Tilfældighederne lege blindt med For-
standens Planer, pines hans Forstaaelsestrang i den
Grad derved, at den overalt maa postulere en guddom-
melig Fornufts planmæssige Handlen gennem det hele.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>