Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
nödig tom- och klockstapelbyggnad. Men hvad äre vi eller
hvad förmå vi utom Ditt bistånd; ty om Du Herre icke själf
bygger huset, så arbeta de fåfängt som därpå bygga. Kom
Du Herre, vår Gud, och var med oss och välsigna detta
vårt företagande! Gif alla arbetare en rätt samdräktighet
och flitighet i sitt göromål, och bevara dem för svåra fall
och olyckliga händelser samt tungomålsförbistring, som
tillintetgjorde Babels tornbyggnad. Låt oss än fa se Din
helgedom byggd och prydd, så skola vi gladeligen lofsjunga och
med glädje upphöja Din ära. Hör oss, vår evige Gud, för
Frälsarens Jesu Kristi skull. Amen.»1)
Från denna tid finnes bevaradt ett vittnesbörd om
Chydenii ställning till den sekteristiska rörelsen i hans församling.
På 1770-talet hade, såsom redan i det föregående (sid. 335 ff.)
antydts, hermhutismen eller en evangelistisk riktning vunnit
en del anhängare på orten. Under följande årtionde begynte
en bondehustru Anna Stina Silahka — kallad Silahka mor
— utöfva väckelseverksamhet i närmast herrnhutisk anda.
Senare, på 1800-talet, höll den begåfvade allmogekvinnan
riktiga predikostunder, samlande en talrik åhörarskara kring
sig. Chydenius vände sig till henne med anhållan om att
hon ville uppgifva de anmärkningar hon hade att göra mot
den lära han predikade. Silahka mor svarade skriftligen
med att angifva sin lära om rättfärdiggörelsen: lagen och
gärningarna hade ingen betydelse, tron var allt.
I ett om tolerans och mildhet vittnande svar bemötte
Chydenius sin opponent. Han framhöll som en brist i Silahka
mors lära förbiseendet af bättringen eller helgelsen, utan
hvilken «den frälsta själen står i fara att lida skeppsbrott i
trona». Sina åsikter om trons och gärningarnas, evangelii
och lagens, förhållande till hvarandra sammanfattade
Chydenius på ett sätt som öfverensstämmer med hvad vi lärt
x) Bönen är af J. Wenelius upptecknad efter bonden Anders Backmans
eller Björks miane, sådan han hört den af sin farfader Erik Back, från
Knif-sund by, hvilken själf deltagit i tornbyggnadsarbetet. För meddelandet af den
och traditionen i öfrigt är jag herr Wenelius och kyrkoherden F. W.
Nejn-stedt i Nedervetil tack skyldig.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>