- Project Runeberg -  Förteckning öfver svenska skådespel uppförda på Stockholms theatrar 1737-1863 och Kongl. theatrarnes personal 1773-1863 med flera anteckningar /
58

(1866) [MARC] [MARC] Author: Fredrik August Dahlgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Inledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

bästa som andra länder i den vägen åstadkommit.
Thetis och Pelée blef intill början af maj (med
af-brott af nära två månader under fastan, då inga
skådespel fingo gifvas) uppförd tvenne gånger i veckan,
tillsammans 20 gånger, och — såsom en antecknare
yttrar — ”dess tjugonde representation var med samma
ifver följd som den första” *).

Emellertid arbetades oförtrutet på fortgången af
ett verk, som börjat under så gynnsamma för.ebud.
Konungen gaf genast befallning om uppsättningen
af en ny opera, hvartill valdes Händels ”Acis och
Galathea”, men hvars text helt och hållet
omarbetades, och hvars musik uppblandades dels med ny
komposition (körerna) af f. d. kapellmästaren vid
franska truppen i Stockholm H. F. Johnsen, dels
med lån från åtskilliga främmande tonsättare, emedan
man trodde, att en opera genom den omvexling, som

*) Samme antecknare berättar, att man under en representation,
vid det ställe i operan då guden Neptunus med sin treudd
vid-rörer Pelécs kedjor och säger:

”Det fria lif du mist jag ger dig nu tillbaka”,
hörde en åskådare på parterren med hänrycknine utropa: ”Tack,
du redlige gubbe, som frälste den hurtige karln! ’ — hvilket
antecknaren meddelar "såsom äkta borgen för skådespelets lyckliga
verkan”. — Att gifva sitt bifall till känna genom handklappningar,
vari början icke tillåtet; men detta förbud hlef snart återkalladt,
förmodligen emedan publikens stora förtjusning syntes nödvändigt
kräfva ett medel att skaffa sig luft. Sedermera klagas dock i
tidningame öfver missbruk af denna tillåtelse, såsom att den
begagnades till ”kabaler för att höja eller sänka aktörer och aktriser”;
att bifallsyttringarnc sällan koinmo då de borde, enär man
"antagit för ett mode att, om dansen är vacker och god eller ej, slå
ihop händerna, men deremot icke applaudera, om en aria sjunges
med all möjlig smak och insigt utan starka qvintileringar, eller så
framt den ej varit komponerad med så kallade stationer eller
ock cadenza till slutet”; att man tillkännagaf sitt nöje "då Pelée
är i fara att bli svedd af elden som omger honom på alla sidor,
eller då Polyfem slår ihjäl Atis och kastar honom i sjön”, o. s. v.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:58:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dfastothea/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free