- Project Runeberg -  Förteckning öfver svenska skådespel uppförda på Stockholms theatrar 1737-1863 och Kongl. theatrarnes personal 1773-1863 med flera anteckningar /
430

(1866) [MARC] [MARC] Author: Fredrik August Dahlgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

tjusning, vårens prakt och förmåner, och hvilken sjelfva tiden tycktes
vörda”. Hon utnämndes af Gustaf III till första hofsångerska, och
blef (1783) ledamot af musikaliska akademien. Från medlet af
1780-talet uppträdde hon icke vidare på scenen, med undantag af år 1797,
då hon, enligt Gustaf IV Adolfs önskan, utförde Sveas roll i den
prolog som gafs i anledning af konungens förmälning. Men ända
till 1803 qvarstod hon bland theater-personalen. Dog uti Stockholm
i sitt 88:e år d. 26 mars 1828.


Carl Stenborg. Förste Aktör och Sångare vid Operan 1773 — 1806.

Född i Stockholm d. 25 (eller, såsom äfven uppgifves, 8) sept. 1752.
Fadren var theaterföreståndaren Petter Stenborg; modren, Anna Sara
Krüger
(född 1710, död d. 8 apr. 1803), hade varit hushållerska
hos riksrådet och öfverste marskalken grefve Adam Horn, hvilken
derföre biföll att skrifvas som fadder åt deras son, lät uppfostra
honom i sitt hus, bekostade hans studier vid Upsala universitet under
den bekante vitterhetsidkaren Olof Bergklints ledning, och slutligen
befordrade honom till kanslist i hofexpeditionen. Stenborg uppträdde
på Kongl. Theatern första gången såsom Pelée i operan ”Thetis och
Pelée”. De roller, i hvilka han sedermera förnämligast utmärkte sig,
voro Agamemnons uti ”Iphigenie i Auliden”, Renauds i ”Armide”, och
framför allt Gustaf Wasas i operan af samma namn. Hans röst, som
hade särdeles mjukhet och rörande uttryck, var ej egentligen tenor,
utan snarare baryton. Han egde grundliga insigter i musikens theori,
och flera bland hans kompositioner sägas vara af verkligt värde.
Han erhöll titel af hofsekreterare d. 21 febr. 1782, nämndes till
hofsångare, och blef ledamot af musikaliska akademien 1783. Vid
Kongl. Operans indragning 1806 erhöll han afsked. Dog på
Djurgården d. 1 aug. 1813. — Gift 1793 med Elisabeth Olin (se s. 431).


Lars Samuel Lalin. Aktör och Sångare vid Operan 1773.

Uppträdde blott i en enda roll, nemligen såsom Jupiter i ”Thetis
och Pelée”. (Se s. 423.)


Anders Nordén. Aktör och Sångare vid Operan 1773 — 1787.

Han hade förut varit skol-kollega i Stockholm, der fadren Carl Nordén
var kantor vid Clara kyrka. Uppträdde först såsom Neptun i ”Thetis
och Pelée”. En samtida yttrar om honom: ”Han går Stenborg
ganska nära, derest han ej strider om företrädet. Hvad för skön
ställning! Hvad eld i hans aktion!” — Blef kantor vid Katarina

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:58:21 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dfastothea/0448.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free