- Project Runeberg -  Förteckning öfver svenska skådespel uppförda på Stockholms theatrar 1737-1863 och Kongl. theatrarnes personal 1773-1863 med flera anteckningar /
459

(1866) [MARC] [MARC] Author: Fredrik August Dahlgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ligen ingick 1798. Efter denna theaters upplösning följande året
spelade han i landsorten intill 1804, då han antogs vid Kongl.
Dramatiska Theatern. Emedan han hade en rätt god röst, anstäldes han
sedermera äfven som sångare vid Operan. Såsom skådespelare sökte
han imitera Lars Hjortsberg, "egde stark organ, uttrycksfull diktion
och i sitt spel ofta mycken värma*’. Han var oöfverträfflig i vissa
karakterer, t. ex. kapten Sabord i ”Lilla matrosen”, och ganska
lycklig i andra, såsom Baronen af Monte Fiascone i ”Cendrillon”,
invalid-sergeanten Belaccueil uti ”Fästningén i Boston”, m. fl. Han
blef dock tidigt minnesslö, och råkade ofta ut för tvetydiga
miss-sägningar i sina roller. — Erhöll titel af hofkamererare. Dog d. 19
nov. 1823. — Gift med M. S. Lagerqvist (se s. 442).

— Sebastian!. Sångare vid Operan 1805 —1809.

Införskrifven från Italien (kastrat). Ehuru aflönad under fyra års
tid, lärer han ingen gång fått uppträda (se s. 86, noten). Han
qvar-stadnade i Sverige till 1814, och lät på senare tiden höra sig vid
några tillfallen uti italienska operor, som gåfvos på Kongl. Theatem
af resande sångare. En recensent yttrar om. honom: ”Med en hes
stämma i de gröfre tonerna, släpar han sig till de finare genom en
jamning, som man måste hafva ett modernt italienskt öra för att
icke finna högst obehaglig”.

Fru Giulia Ronchetti Angelucci. Sångerska vid Operan 1808
— 1810.

Införskrefs från Bologna, der hon var ledamot af Academia Filarmónica.
Lät höra sig första gången i Stockholm vid en koncert af hofkapellet
på riddarhussalen d. 4 jan. 1808. På Kongl. Theatern uppträdde
hon endast en gång, nemligen i Paers opera ”Griselda", d. 28 febr.

1810, hvarvid hon lärer alldeles misslyckats som skådespelerska.
Såsom sångerska hade hon deremot, enligt en granskares omdöme, icke
obetydlig förtjenst. ”Hennes röst var visserligen hvarken särdeles
stor eller fyllig; den hade någonting skarpt, och sjelfva naturen tycktes
ej egentligen hafva ämnat den till ömhetens och de ljufvaste känslors
uttryck. Men hon hade genom eget bemödande ersatt nästan allt
hvad naturen syntes hafva nekat; hou egde denna röst helt och hållet
i sitt våld: hon var mästarinna att göra med den allt hvad hon ville
och att med förvånande lätthet utföra saker, som skulle vara
svårigheter för virtuosen på ett instrument. Hennes sätt att observera
piano, forte, crescendo, diminuendo, och att öfvergå från en nuance

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:58:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dfastothea/0477.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free