Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sketches by Boz
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Sketches by Boz
följare. Skissen uppträder under de mest varierande former
och med olika namn, men det kan här vara tillräckligt att
syssla med de varieteter som Dickens idkat.
Huvudparten av Dickens’ skisser sakna novellistisk hand-
ling och skulle i vår tid betecknas som kåserier. De skildra
olika sidor av Londonlivet och någon gång småstadslivet;
Rochester skymtar ibland. Dickens har liksom flera samtida
skissförfattare också skapat ett särskilt Kråkvinkel, som hos
honom bär namnet Great Winglebury.
I denna stil gingo huvudsakligen Dickens’ skisser för Evening
Chronicle. De började med en skiss om åkardroskornas håll-
platser i London, där han bekände sin kärlek till de gamla
droskorna, som redan då började utträngas av omnibusar
och cabs, dessa gamla ruggigä åkardroskor, som ursprung-
ligen hade varit fina ekipager i lordfamiljer. I nästa skiss
fortsatte han med en skildring av de eleganta gin-shops,
som vuxit upp som svampar i de fattigaste kvarteren. Han
gör sina lärospån som samhällssatiriker i skisser om fattig-
husen,välgörenhetshumbugen, rättegångsväsendet, fängelserna,
skolförhallandena och parlamentspolitiken. Dickens är redan
gripen av ett starkt socialt patos, som här och där slår över
i tårdrypande moral.
Bland de mer tendenslösa skisserna av detta slag roa sär-
skilt de som skildra Londonatmosfären. De två små skisser
som Dickens ägnat åt Gatorna på morgonen och Gatorna
på kvällen ge redan en försmak av den författare som först
av alla förmår skildra storstadens poesi. Utan att blanda in
något pittoreskt eller romantiskt element, får han fram den
övergivna stämningen över gatorna en timme före solupp-
gången, då de sista fyllbultarna loma hem från sina nattliga
festlag. I Gatorna på kvällen biktar han sin kärlek till London-
dimman, fogen, vars store skildrare han är inom litteraturen
28
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>