- Project Runeberg -  Dickens och hans romaner /
80

(1947) [MARC] Author: Martin Lamm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oliver Twist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

80
Oliver Twist
fattning av temat, som hade mäst visa hur ett rent barnasinne
mer och mer dukar under för omgivningens tvång, var år-
hundradet ej moget.” Jag kan inte fatta att en dylik ”naturalis-
tisk uppfattning” är mer förnuftig än Dickens’. Den förefaller
bygga på samma människosyn som föreståndarens för fattig-
huset, då han förespår Oliver Twist att bli hängd, därför att
han begär mera välling.
Däremot lider Oliver Twist, som i motsats till Pickwick-
klubben är grupperad kring en enda hjälte, av en annan brist.
Visserligen har Dickens redan här visat sin förmåga av barn-
psykologi. Men då Oliver Twist blir äldre, kan han inte ge
något starkare intryck av hans själsstrider. Det skulle dröja
innan Dickens förmådde teckna en ung hjälte med samma
friskhet som Fielding skildrat Tom Jones, innan han vågade
låta honom begå fel och snedsprång. Olivers gossgestalt är
sig lik från det ögonblick han kommer in i fattighuset till
romanens slut. Han är otillgänglig för alla frestelser, och
man har knappast ens intryck av att han åldras. Den värld
han rör sig i skildras ännu med en viss konventionalism. För-
brytarmiljön hade redan på Dickens’ tid fått över sig en
prägel av demonisk gottköpsromantik. Den representerades av
författare sådana som Bulwer och Ainsworth. Det är närmast
i deras fotspår Dickens vandrar i Oliver Twisf, och han skulle
aldrig helt kunna frigöra sig från deras inflytande så ofta
han rörde sig i grannskapet av kriminalromanen. Men i hans
senare verk, som t. ex. Den gamla antikvitetsboden, skulle
det komma med en fläkt av lyrisk saga, som ännu saknas i
Oliver Twist, eller av förtrolig borgerlig idyll, såsom i David
Copperfield. Oliver Twist är egentligen märklig därför att
den på långt håll förebådar hans senare mästerverk. Den
lille Oliver Twist, som renhjärtad kastas in i Londonlivets
smuts och brott, är dock en första, ännu mycket abstrakt bild

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:03:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dickens/0086.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free