Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
25
med9kapande. Den njutande deltar då i det estetiska
välbehag, som skapandet skänker, »en ren positiv glädje åt
tillvaron».
Men vidare är, rèdan för att detta poetiska intryck eller
vad man kallar den poetiska illusionen skall uppstå,
känslobetoningen nödvändig såsom förmedlande: diktens språk och
den därav väckta känslotonen framkallar de konkreta
åskådningsbilderna, som levande framstå för vår fantasi — en
process, som just innebär själva livsöverföringen, det
omedelbara livsmeddelandet, »besjälningen», utan vilken, såsom
vi sett, ingen konstverkan uppstår. Språket, som är
förbleknat och abstrakt, får härigenom sken av att direkt väcka
åskådningar; men detta kan endast ske genom känslans
förmedling.
Dessa känslotoner äro av två slag. Först märka vi de
känsloelement, äom i dikten avspeglas (jämte tanke- och
viljeelementen). I dikten införas vi ju i en annan känslovärld
än vår egen: diktarens eller de i dikten framställda
personernas. Vi försätta oss, med vår fantasi, in i deras situation,
deras handlingar och öden och leva då även deras känsloliv.
Detta är objekts- eller substitationskänslorna eller, som Eduard
von Hartmann måhända något oegentligt kallar dem,
skenkänslorna. Vi läsa eller se t. ex. Hamlet och leva Oss in i
hjältens stämningar: vi känna den djupa smärtan över
fadrens mord och skammen över den egna ställningen; vi slitas
mellan å ena sidan hatet till Styvfadern och vämjelsen vid
hans redskap, bland dem Polonius, och å andra sidan
kärleken till dennés dotter Ofelia; och i förhållandet till
modren blir känslolivet än mera splittrat och upprivet. Men
härjämte levà vi även vårt eget känsloliv, som nu genom
dessa öbjektsförnimmelser nyanseras, men söm även har
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>