- Project Runeberg -  Dikten och Diktaren /
37

(1912) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

37

ur hans egen mäktiga fantasi. Den yttre (litterära)
upplevelsen har då egentligen blott givit impulsen till konceptionen
samt materialet (»ämnet») för den poetiska stämningens
in-klädnad. Mången gång blir det utifrån, på litterär väg
hämtade ämnet än tydligare, än i detta exempel, blott det konkreta
fallet, vari författaren utformar sin dikteriska idé (exempel
strax nedan).

På liknande sätt förhåller det sig ofta med historiska
motiv. Vi se visserligen, ända från Walter Scotts Waverley
och — med än mera »veristiska» metoder — Flauberts
Salambo, författare lägga an på själva den historiska
skildringen, bemöda sig om en så trogen »historisk kostym»
som möjligt och söka att återgiva även karaktärerna sådana
de, efter noggrannaste studier, kunna tänkas hava varit i
verkligheten. Och det har stundom lyckats skalden att göra
sina bilder icke blott historiskt sannolika utan också levande,
fyllda av poetisk kraft. Men bemödandet om historisk trohet
är i vanliga fall snarare hämmande än befordrande för den
poetiska konceptionen. Det är därför som författaren av
sådana diktverk ofta låta det historiskt dokumenterade blott bliva
atmosfär och miljö för uppfunna eller omkomponerade
karaktärer, situationer och händelser. Så var merendels
förförhållandet hos Walter Scott, så är det också i
Heidenstams Karolinerna och Snoilskys Svenska bilder.

Vid skildringen av de bekanta, redan i fasta konturer
för den bildade världen stående gestalterna, har fantasien
mindre spelrum och skalden har svårare att i dem nedlägga
sin egen livssyn. Företar han emellertid en radikal
omgestaltning av det givna stoffet och hans bilder få drag,
vilkas historiska osannolikhet träder skarpt i ögonen, men
dessa drag likväl äro väsentliga, utan att någon högre

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:04:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/diktdikter/0045.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free