Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
essant By, fuld af vanskabte Helgenbilleder,
fængselagtige triste Huse og Kirker, hvis
Al-tere var pyntede med Fastelavnsris, og hvis
Vægge var dækkede af grimme Malerier. Et
af de sidste fremstillede den hellige Erasmus’
Martyrium. Den fromme Helgen ligger paa
Ryggen fastbundet til en Bør, mens Bøddelen
drejer paa et Spil, der vinder hans Tarme ud
gennem et Hul, der er stukket i hans Mave.
Dette væmmelige Martyrbillede blev i lang Tid
mit mest uforjagelige Minde om Bøhmens
prægtige Hovedstad, som jeg paa senere Rejser fik
gjort et ganske andet Bekendtskab med.
Det glade Wien blev en velgørende
Modsætning til det melankolske hyperkatolske Prag.
Her kom jeg til at forstaa de Indfodtes Omkvæd:
„Es giebt nur a Kejserstadt, es giebt nur a Wien.*4
Her kunde jeg helt leve for min
Rejseopgave at studere Folkelivet og Teatrene, her
var jo særlig de berømte Folketeatre:
Karlteatret og „Theater an der Wien“, som jeg
havde hørt omtale som Mønstre for den
Skueplads, jeg nu skulde til at dirigere, her havde
Raymund skabt et helt Repertoire af
Folkekomedier, her virkede endnu den populære
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>