Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
entusiasmen låg i luften. Någon offentlig
konstsamling fanns ännu icke och endast få enskilda
personer egde konstverk av värde. Men Finska
Konstföreningen hade stiftats 1846 och skrivit
på sin fana uppmuntran av konstutövning samt
året därpå öppnat en ritskola i Helsingfors med
B. A. Godenhjelm som lärare. R. W. Ekman,
vars namn är oskiljaktigt knutet vid historien om
konstens uppkomst hos oss, hade återvänt till
Abo efter en mångårig vistelse i främmande land
och utfört bland annat en tavla med inhemskt
motiv, en scen ur Runebergs „Elgskyttar“. Utom
Godenhjelm och Kruskopf, vilken senare
egentligen var litograf, fanns i Helsingfors Magnus v.
Wright, anställd som preparator vid
universitetets zoologiska museum och allmänt ansedd
som huvudstadens förnämsta konstnär. Den
från Sverige komna J. E. Lind reste
visserligen omkring i landet, flitigt sysselsatt med
porträttmålning, utan att resultatet dock kunde
betecknas som annat än en viss likhet med
originalet hos de många konterfej hans
snabbmålande pensel lämnade efter sig.
Förhoppningarna om en inhemsk konst, kraftigt understödda
av den glödande entusiasmen hos Fredr.Cygnaeus
och Z. Topelius, vilka snart gingo i spetsen för
Konstföreningens strävanden, utbredde sig snabbt
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>