- Project Runeberg -  Elisabeth Blomqvist, hennes liv och gärning. En biografisk studie, enligt brev och dagboksanteckningar / I /
220

(1916-1917) [MARC] Author: Helena Westermarck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

moraliska sanning, som ingen annan forntida
religion eger? Varifrån till ex. denna genomgående
klara och riktiga uppfattning av kvinnans
förhållande till mannen? detta djupa medvetande om det
rätta även mitt under de största förvillelser? Och
varifrån detta sammanhang mellan det gamla och
det nya testamentet? Det ges ingen enda kristlig
moralregel, som icke även förefinnes i det gamla
testamentet. Skulle detta icke vara en nog stor
plan av Gud, troget genomförd under århundraden.
Mitt under alla historiens förvecklingar förbli
påbuden (de moraliska) orubbligt fasta och hans vilja
likaså.....

Strauss skriver i sitt företal till 4:de upplagan:
„Det säges ingenstädes, att hela Jesus historia skall
angivas som en myt, utan endast att allt däri må
kritiskt’’ granskas för att utröna, om det icke
innehåller något mytiskt.“

Således icke helt och hållet fabel. (Sida IV.)
Huru emellertid förstå detta? „Den inre kärnan i
den kristna tron vill författaren anse fullständigt
oavhängig av hans kritiska undersökningar. Kristus’
övernaturliga födelse, hans underverk, hans
himmelsfärd förbliva eviga sanningar, huru mycket än
deras verklighet som historiska Jakta kan betvivlas".

Kan väl det någonsin kallas en evig sanning, det
som endast finnes i min föreställning (fantasi) och
icke stöder sig på något säkrare? (Sida VI.)

Huru är det ens möjligt att antaga, att Strauss
kritik „icke är något angrepp på den kristliga tron?“
Han tar dock just bort grundstenen: det historiska
faktum, på vilket apostlarna såsom vittnesbörd
åberopa sig och för hvilket de som vittnesbörd givit
sina liv. (Sida VI i företalet 4:de uppl.)

Kan väl någonsin en människa vid sin
vetenskapliga forskning i religion (förening med Gud)
„förbliva likgiltig för resultat och konsekvenser“? —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:41:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eblomqvist/1/0242.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free