Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ndtommende, at han jo lader Meget tilovers, som Hvilepunkter
for Lcrserens Phantasie. Paa enkelte Steder antyder
han blot det Skeete, (f. Ex. Pag. 30) paa andre Steder
indklcrder han Individets Tanker i et kort men scerdeles betegnende
Billed, (f. Er. Vers 33 6 103) fordi han vidste,
at Tilskuerne i saare Meget hellere vil ane, end have haandgribelig
Vished. Det samme Maadehold viser sig vedvarende
i enhver Fremstilling af de Lidenskaber Saknntalas og
Dnsjantas Forhold fremkalde. Ikke som om jeg dermed
meente, at Kalidasa, i Scener, hvor en scerdeles hcestig Gemytsftemning,
i en eller anden Retning, udfordres, eller som
ifolge Handlingens Indvirkning og Consequens absolut maa
komme tilsyne og motivere sig som naturlig, at han der har
valgt, eller burde va’lge, en Mellemting af Bevcegelse og Ro,
og faaledes fremstille Individet. Vore Lidenskaber seile nemlig
ikke, som Jean Poul siger, idet de elsse eller hade, thi
ellers blev al morask Skjonhed og Hæslighed ophcevet, heller
ikke deri, at de enten jnble eller klage over en Gjenstand, thi
ellers vtlde selv den ringeste Glcede og Kummer i Lykke og
Ulykke vcere utilladelig og vi turde ikke lcenger onffe eller
alvorlig ville Noget, ei engang Dyd. Saasnart nemlig Individets
Tanker og Phantasie forestille sig en Gjenstand med
tusindegange saa store physiffe og moraffe Skjonheder, eller
Feil, som Andre fte den med, maa ogsaa dets Folelser soroges
i Forhold til den givne Anledning, og hvor en Anledning
retfcerdiggjor den ringeste Grad af Kjcrrlighed eller Had,
maa en forstorret Anledning ogsaa retfærdiggjort en hoiere
Grad af Lidenskab, der ikke er Andet end Gemyttets fuldkomne
Overvcrgt i en vis Retning. Ikke blot en mcegtig, men
endog den allerhoieste Grad af Lidenskab vilde vcere tilladelig,
naar dens Gjenstand sandtes, f. Er. den storste Kærlighed
til det hoieste gode Vcesen, det storste Had til det Sletteste;
men da nn alle Jordens Gjenstande savne den Beskaffenhed
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>