Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
392
och kan i sjelfva verket ej umbära någondera; ty äfven
de lagstiftningar, som blott uppfattat det såsom ett
civilkontrakt, förutsätta de andra högre betydelserna. Det ären
objektiv 10, för både rättens och sedlighetens upprätthållande
nödvändig, af christendomen först i sin rätta dag stäld
institution , hvilken, såsom en statens moraliska grundval, till sin
giltighet och varaktighet ingalunda kan göras beroende af ett
blott subjektivt godtycke, utan är så mycket heligare, som
här, liksom vid en mensklighetens vagga, är fråga om
kommande slägters väl och ve. Det står hvar och en fritt att
inträda i en sådan förening eller icke. Det är de blifvande
makarnes pligt att dessförinnan allvarligt pröfva sig sjelfva,
om de med kärlek kunna uppfylla de skyldigheter den äkta
föreningen ålägger. Men vexlingen af tycken upplöser
ingalunda föreningen, utan innehåller ett ondt som pligtmässigt
bör motarbetas och kan motarbetas (ty hvad vore
menniskan, om hon ej kunde lära sig att älska sina skyldigheter?),
så länge uppfyllandet af pligt i allmänhet — det vill säga
egen och makans förbättring — är i äktenskapet möjligt,
— ej längre. Ty intet band gäller mot räddningen af
en själ’.
,0 Det objektiva i sedliga förhållanden är just det i dem till sin natur
ömsesidiga, gemensamma, allmänt giltiga, hvarigenom de äro
upphöjda ej blott öfver den ena partens, utan öfver bägge parternas,
ja öfver allt enskildt godtycke.
1 Det flacka resonnement, som vill upplösa äktenskapet efter det
subjektiva tycket, eller, som är detsamma, insinuera att det går an
att afskaffa det, är alldeles af samma halt som det, hvilket skulle
förneka förbindelsen af pligters uppfyllande i allmänhet, så snart,
genom vexlande tycke, detta uppfyllande ej skedde rätt
gerna,-emedan i alla fall den kärleksfulla afsigten vore det enda som kunde
gifva handlingen värde. Man skulle då kunna gå ännu längre i
förvridenhet och rättfärdiga det största brott, t- ex. lönnmordet, i
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>