Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Heltgtonen.
De idéer, som företrädesvis kallas de religiösa, hade
alltid sysselsatt Rahel. Men, som ofta hos unga
människor, störde hennes eget ödes kval och fröjd den
stillhet, som begrundandet och fromheten kräfva. Kring
den åldrande stillnar lifvet af sig själf och — för den
själfulla människan — bli frågorna om lifvets mening
och mål stora med aftonskuggorna. Så gick det äfven
Rahel, hvilken allt mera visar hvad hon i hela sitt
lif varit: en af de i djupaste mening religiösa naturerna,
dessa för hvilka allt blir religion men som — enligt
Schillerordet — af religion bekänna sig till ingen religion.
Hon var född judinna och döptes vid sitt
giftermål till kristen men ingendera läran omfattade hon med
sin tro. Hon var nästan barn när de båda män,
som omedelbart och medelbart omdanat judarnas
ställning — Moses Mendelssohn och Fredrik den Store —
dogo. Men hon var redan helt genomträngd af den
nya tidens anda och hvarken det för judendomen eller
för kristendomen säregna ägde betydelse för henne.
På sin dödsbädd yttrar hon att hon tänkt på Jesus
och för första gången känt att han var hennes broder
i lidandet. Hon — som Goethe — hade vördnad för
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>