- Project Runeberg -  Emigrationsutredningen : Bilaga III : Mormonvärfningen /
5

(1910) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

I. Mormonerna ocli (leras historia.1)

Intet samfund äger den frälsande sanningen hel och oblandad,
huru mycket än blind partiförgudning må påstå motsatsen. I
somliga samfund är sanningen t. o. m. så stympad och förorenad af
främmande beståndsdelar, att man tvekar, huruvida de mera verka
i det godas än i det ondas tjänst. Slutligen finnes det äfven sådana,
som alldeles otvetydigt framstå som demoniska vrångbilder af kristna
samfund. Ett dylikt är mormonsamfundet eller »Jesu Kristi kyrka
af de yttersta dagarnas heliga», som det kallar sig själft.

Dess upphofsinan, Josef Smith, född 1805 i Vermont i
Nordamerika, var utgången nr samhällets lägsta, om än icke allra lägsta,
lager. Och detta i moraliskt hänseende såväl som ekonomiskt och
socialt. Familjen Smith, far och mor och 10 barn, höjde sig icke
mycket öfver landsstrykarnes klass; åtminstone förde den ett
kringflackande lif och försörjde sig med hvad som helst, dock ej gärna
med ordentligt arbete. Att spå nyfiket folk, bota sjuka med
magiska konster, gräfva efter förborgade skatter o. d. utgjorde
älsklingssysselsättningar. Därtill hörde naturligtvis drömmar, syner
och uppenbarelser. Så vande man sig att lefva på gränsområdet
mellan dikt och verklighet, bedrägeri och själfbedrägeri, tills man
själf icke visste, livar det ena slutade och det andra vidtog. 1
denna grumliga värld indrogs äfven religionen. Särskildt stod
modern en tid i beröring med personer, som påstodo sig äga »S:t
Johannes staf», hvarmed man kunde finna guld- och silfverskatter,
ordade om »Israels förlorade stammar», »de yttersta dagarnas heliga»,
»det nya Jerusalems uppbyggande» m. m. d.

När Josef var omkring 15 år gammal, gick en stor väckelse öfver
staten Newyork, där familjen Smith dä uppehöll sig, och, som ofta
sker, åtföljdes den af Ii varjehanda svärmiska och sjukliga företeelser.
Josef greps af den allmänna rörelsen och fick nu sina första syner.
Angeln »Moroni» syntes honom upprepade gånger, tillsade honom
syndernas förlåtelse, bjöd honom att icke sluta sig till någon af de
befintliga sekterna, ty de voro alla stadda i villfarelse, hvaremot
han själf skulle fä sanningen för sig uppenbarad, samt omtalade för
honom, att på ett visst berg i närheten funnos nedgräfda guldtafior,
som innehöllo en utfyllnad till bibeln; när han längre fram funne
dem, finge han ej på några villkor visa dem för någon utan särskild

’) Efter C. Fr. Lundins Kyrkohistoria, jfr sid. 4.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:23:49 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/emumormon/0011.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free