Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musikalsk-Erotiske
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
66
at udelukke Musiken for derved at gjøre Ordet til det
ene Herskende? At Ordet kan forvirre Gemytterne lige
saavel som Musik, nåar det misbruges, vil vist alle op
vakte Sekter indrømme. Der maa altsaa være en qvalitativ
Forskel mellem dem. Men det, den religiøse Iver vil
have udtrykt, er Aand, derfor fordrer den Sproget, der
er Aandens egentlige Medium, og forkaster Musiken, dei
er den et sandseligt Medium og forsaavidt altid et ufuld
komment Medium til at udtrykke Aanden ved. Om nu
den religiøse Iver har Ret i at udelukke Musiken, det
er, som sagt, et andet Spørgsmaal; derimod kan dens
Betragtning af Musikens Forhold til Sproget være fuld
kommen rigtig. Udelukkes behøver nemlig derfor ikke
Musiken, men man maa see, at den dog paa Aandens
Gebeet er et ufuldkomment Medium, og at den altsaa
ikke i det umiddelbart Aandelige, bestemmet som Aand,
kan have sin absolute Gjenstand. Deraf følger ingen
lunde, at man behøver at ansee den som Djævelens Værk,
selv om vor Tid skulde frembyde mange rædsomme Be
viser paa den dæmoniske Magt, hvormed Musiken kan
gribe et Individ, og dette Individ igjen spænde og fange
Mængden, især af Fruentimmer, i Angstens forføriske
Snarer, med hele Vellystens pirrende Magt. Deraf følger
ingenlunde, at man behøver at ansee den for Djævelens
Værk, selv om man med en vis hemmelig Gru bemærker,
at denne Kunst fremfor nogen anden Kunst paa en for
færdelig Maade ofte opriver sine Dyrkere, et Phænomen,
som, besynderligt nok, synes at være undgaaet Psycho
logernes og Mængdens Opmærksomhed, undtagen nåar de
en enkelt Gang opskræmmes af en fortvivlet Individuali
tets Angstskrig. Imidlertid er det mærkeligt nok. at i
Folkesagnene, altsaa i Folkebevidstheden, hvis Udtryk
Sagnet er, er det Musikalske atter det Dæmoniske. Som
et Exempel vil jeg anføre: Irische Elfenmahrchen al*
Grimm 1826, pag. 25, 28, 29, 30.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>