Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musikalsk-Erotiske
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
107
at Hindringernes Vanskeligheder her spille en anden
Rolle. Det er dem, Interessen væsentlig beskjæftiger sig
med. Men dermed er Don Ju a n ført ind under Bestemmel
sen af det Interessante. Vilde man her fremstille ham
som absolut seierrig ved Hjælp af Ordbram, saa føler
man strax, at dette ikke tilfredsstiller, da det ikke hører
et Individ som saadant væsentlig til at være seierrig, og
man fordrer Conflictens Krisis.
Den Modstand, som Individet har at bekæmpe, kan
deels være en udvortes, der ikke ligger saameget i Gjen
standen som i den omgivende Verden, deels kan den ligge
i Gjenstanden selv. Det Første er det, der nærmest har
beskjæftiget alle Opfattelser af Don Juan, fordi man
har beholdt det Moment af Ideen, at han som Erotiker
maatte være seierrig. Fremhæver man derimod den
anden Side, saa troer jeg først, at der aabner sig Ud
sigt til en hetydningsfuld Opfattelse af Don Juan, der
vil danne et Modbillede til den musikalske Don Juan,
hvorimod enhver Opfattelse af Don Juan, der ligger
imellem disse, altid beholder Ufuldkommenheder. I den
musikalske Don Juan vilde man da have den exten
sive Forfører, i den anden den intensive. Denne sidste
Don Juan fremstilles da ikke som ved et eneste Slag
at komme i Besiddelse af sin Gjenstand, han er ikke
Forføreren umiddelbar bestemt, han er den reflekterede
Forfører. Det, der her vil beskjæftige os, er den Snedig
hed, den Underfundighed, hvormed han veed at snige
sig ind i en Piges Hjerte, det Herredømme, han veed
at forskaffe sig derover, den bedaarende, planmæssige,
successive Forførelse. Her bliver det ligegyldigt, hvor
mange han har forført, det, der beskjæftiger, er den
Kunst, den Grundighed, den dybsindige Underfundighed,
hvormed han forfører. Tilsidst bliver Nydelsen selv saa
reflekteret, at den i Forhold til den musikalske Don
Juans Nydelse bliver en anden. Den musikalske Don
Juan nyder Tilfredsstillelsen, den reflekterede Don Juan
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>