Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Första boken: Medeltiden - Medeltidens drama
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
139
svärd voro andra uppslag, som med förtjusning begagnades att på
scenen införa rent vardagliga ting. Denna vulgära realism var ju
ett gemensamt drag hos den slutande medeltiden; ett annat var dess
böjelse för satiriskt skämt, som jämväl lätt trängde sig in här.
En egendomlighet för de tyska dramerna var att därvid djävlarna
spelade mycket framstående roller, så att man t. o. m. sagt, att
djävulen i dramat är en tysk uppfinning.
Vid uppförandet av de äldre religiösa skådespelen hade prästerna
ledningen och utförde väl ock en del av rollerna, men liksom den
kyrkliga konsten småningom från munkarna kom i händerna på
världsliga konstnårer och handtverkare, så gled befattningen med
skådespelen från de andliga över till lekmännen. I Frankrike, som
för dramat liksom för de andra litteraturarterna visar den kraftigaste
blomstringen, uppstodo puys och confrèries, som åtogo sig denna
uppgift. Det märkligaste bland dem var La confrèrie de la passion,
vilket, verksamt redan på 1300-talet, år 1402 erhöll privilegium på
uppförandet av religiösa skådespel i Paris.* Det är i dessa franska
brödraskaps händer mysteriet når sin högsta utveckling, litterärt
och sceniskt.
På samma sätt som riddardikterna svällde dramerna ut till
kolossala cykler, som fordrade flera dagar för sitt utförande. En
Mystère de la Passion av kanonikern ARNOUL GREBAN (omkr. 1450)
omfattar sålunda ej mindre än 35,000 vers ** och ett annat Actes
des Apôtres över 60,000. Även ur gamla testamentet togos ämnen
till dramer, och flera mindre sådana ha uppgått i ett Mystère du
Vieil Testament, som går från världens skapelse till Salomo.
Sådana verk fordrade en stor apparat. Huru scenen tog sig ut
vid medeltidens slut kunna vi döma av den bästa bevarade, här
återgivna avbildningen, som visar den teater, på vilken ett
passionsspel uppfördes i Valenciennes 1547. Vi se huru den gamla
principen är fullständigt bevarad uti den rikare utbildningen. Mellan
himmelen och helvetet, som upptaga de båda yttersta sidorna,
ligga de s. k. hus (mansions), i eller vid vilka de olika uppträdena
0 Andra sällskap där voro La basoche från 1300-talet, vars namn (av basilika:
justitiepalatset i Paris) häntyder på att medlemmarna voro basochiens, d. v. s. klerker
vid domstolarna, och Les enfans sous soucie. Det förra ägnade sig åt helgondramer
och farser, det senare åt sottier (narrspel), arter, om vilka strax skall talas mera. —,
Till en vida senare tid hör de nederländska Rederijkers och de tyska mästersångarnes
befattning med teaterföreställningar.
99 Praktfulla manuskript och senare talrika tryck visa, att dessa verk även
användts för läsning. Greban har ock en ganska litterär på samma gång som teologiskt
subtil prägel. — Versen var det vanliga ättastaviga (i Tyskland det fyrtaktiga) rimparet,
stundom uppblandat med lyriska versmäått.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>