Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Andra boken: Renässansen - Italien
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
179
goriska epos Adone (1623 *) år hans måsterverk, skildringen av
kärleksparken dess mest berömda episod. Han är outtömlig i att
hopa bild på bild, då han t. ex. i detalj vill skildra den kvinnliga
fägringen. »Skaldens mål,» sade Marini, »är att väcka häpnad,
och förmår han ej det, kan han lika gärna gå och rykta hästar.»
Att poesien blivit en skråmässig virtuositet visade sig i de
vittra akademier, som samtidigt uppstodo. Den älsta år Academia
della Crusca, grundad 1582 i Florens; namnet (crusca kli)
syftade på den sovrande verksamheten. Andra överbjödo varandra
i besynnerliga beteckningar och kallade sig »de förfrusna», »de
våta», »de sömniga» o. s. v.
Räåttvisligen bör nämnas att det sunda romanska förnuftet nog
insåg det löjliga i hela riktningen, och det italienska skämtlynnet
försummade ej att använda detta nya stoff för den av gammalt
florerande parodiska och burleska diktningen. Det bästa
1600-talets litteratur har att uppvisa är ALESSANDRO TASSONFT’S travesti La
secchia rapita (»det rövade ämbaret» 1622), där det stora eposets
mytologiska apparat tillämpats på en kuriös verklig historia från
medeltiden. Det fick småningom efterapare, men marinismen och
akademiväsendet spriddes strax över hela det bildade Europa, som
håpet beundrade den italienska diktens underbara, praktfulla form.
9 Sv. övers. av K. Bildt 1749.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>