Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
256
skape en tradition. Der trænges en tradition for
at skape en konvention. Hyrdepoesien er ganske
vist ofte konventionel, især i samfund hvor for-
faldet raader. Det var i en social forfaldstid at
Watteaus hyrder og hyrdinder slentret omkring i
Versailles’ haver. Og det var i en social forfalds-
tid at hyrderne og hyrdinderne blev ved at danse
og blaase paa fløite gjennem de mest avblekede
efterligninger efter Vergil. Men det er ingen
grund til at avfærdige det døende hedenskap uten
nogensinde at skjønne dets liv. Det er ingen
grund til at glemme at selve ordet paganus er
det samme ord som det engelske Peasant, bonde.
Vi kan si at denne kunstart var ikke andet end
kunstleri, men den er ikke kjærlighet til det
kunstlede. Tvertimot, den er i sit væsens grund
ikke andet end kjærlighet til det naturlige, eller
naturdyrkelsens fiasko.
For hyrderne var døende fordi deres guder var
døende. Hedenskapet levet av poesi, den poesi
som vi allerede har betragtet under navn av
mythologi. Men overalt, og især i Italien, hadde
det været en mythologi og en poesi som hadde
sine røtter i bondelandet, og denne landlige reli-
gion hadde for en stor del været bæreren av
landlivets lykke. Forholdet var bare, at efterhvert
som hele samfundet vokste i alder og erfaring
begyndte den svakhet at vise sig som er fælles
for al mythologi og som jeg allerede har talt om
i det kapitel som har til overskrift mythologi.
Denne religion var ikke rigtig en religion. Med
andre ord, denne religion var ikke rigtig virkelig-
het. Det var den unge verden som holdt fest
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>