Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Studier i Finnsägnen och besläktade byggmästarsägner af C. W. v. Sydow
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
70 C. W. V. SYDOW.
hade berättarinnan glömt). Mannens ord till jätten var: »Finn, för
den stenen bättre in!» Jättehustrun namnes ej.
Helgonets ord till jätten ha i dessa uppteckningar en både
karakteristisk och folklig form. Att alla de litterära varianterna
härvidlag blifvit förfuskade är tydligt, i synnerhet om man jämför
motsvarande ord i de danska Finnsägnerna, t. ex. »Nå Fin d, ssetter du
mig den siste Sten ind!» (l)ronninglund), »Find, den Sten ssetter du
o __
vind» eller »A Find, slå mig den sten Ii dt Irengere ind» (Vind m. fl.),
»Nå Find sset nu den sidste Sten godt ind» (Skj0dstrup), »Find sset
o
inse den Sten bsejer ind» (Als0) m. fl. Jämför äfven de
nordskandinaviska varianternas: »Skalle sätt spiran rätt!»
Hvad som särskildt måste väcka uppmärksamhet är dock ett par
andra drag: jätten befinner sig på taket (i en variant), när helgonet
nämner namnet, och blir ej förstenad utan uttalar en förbannelse
och försvinner. Jättens hustru förekommer ej alls i sägnen.
Då man vant sig vid, att sägnen är knuten just till stenbilderna
i kryptan, förvånas man onekligen, då man ser, att dessa varianter
af sägnen alldeles tyckas negligera bilderna, och man kan bli frestad
att misstänka, att de äro på ett eller annat sätt stympade och
vanställda. En jämförelse med öfriga varianter talar emellertid
afgjordt till deras fördel. I alla nordskandinaviska och i några danska
Finn- (eller Skalle-)sägner, framhålles, att jätten befinner sig på taket
eller i tornet, då helgonet nämner hans namn. I de flesta danska
och sydsvenska förekommer motivet med hålet, som ej kan muras
igen, och jättens försvinnande utan att bli till sten. (I de
nordskandinaviska faller han vanligen ner och slår ihjäl sig.) I ingen
icke-Lundensisk variant har han något med kyrkans pelare att göra.1
Försöket att kullstörta kyrkan förekommer i andra varianter i regeln
1 I en norsk variant från Hitterdal namnes verkligen »hovedpilaren», i det
helgonet säger om den: »Denne staar skak, Find»; och i en af varianterna från Heda i
Östergötland är det oekså tal om en af de fyra pelarna uppe i tornet, som är »sneder»,
under det en annan variant från samma kyrka talar om spiran såsom sned. Men i
ingen af dessa försöker trollet rycka ned pelaren, och att Lundasägnen fått
pelarnio-tivet från någon af dessa båda kyrkor är ej troligt. I Kallundborg-sägnen flyger
trollet bort med en af de fyra hufvudpelarna, men d^enna sägen härstammar säkerligen
från Lund.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>