- Project Runeberg -  Fataburen / 1909 /
194

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

194

N. E. HAMMARSTEDT.

dessutom om honom en sägen upptecknad, hvilken, såsom vi skola
finna, är ganska märklig. Då Kristus hängde på korset, kommo två
fåglar dit, den ena för att bespotta, den andra för att bistå den
lidande. Den förra var skatan, hvilken den tiden bar grann hjässtofs
och stjärt men till straff förlorade dessa prydnader; den andra var
rödhaken, hvilkens bröst, färgadt af en droppe af den heliges blod,
allt sedan den dagen bär sin lysande färg såsom ett hedersmärke.1

Följde vi nu en viss mytologisk skolas metod att i kristna
legender och bruk se ursprunget till snarsagdt alla folktroföreteelser och
rituella folkseder, så skulle vi, utgående från det anförda såsom
primärt, i följande sägner se sekundära urartningar. Detta är
emellertid orimligt. Hvarken kyrkliga eller folkliga legenddikter äro
spontana utan hafva under omständigheternas inverkan mer eller mindre
framgått ur förut varande förutsättningar inom kult eller tradition

Om rödhaken är det ock i Skottland en allmän folkåsikt, att han
har en droppe af Guds blod i sina ådror.2 Man kunde vara frestad
att häri se endast en urartningsform af den i det föregående anförda
sägnen om denna fågel vid frälsarens kors. »Guds blod» skulle i så
fall vara liktydigt med Kristi blod. Så är dock näppeligen
förhållandet; rödhakens uppträdande vid korsfästelsen kunde ju ej medföra, att
fågeln i sin inre organism upptog det heliga blodet. Snarare
representerar den anförda skottska folktron ett tidigare stadium. Utgå
vi från denna uppfattning, kunna vi ock ana, huru följande sägen
kunnat uppstå. I Bretagne förekommer om rödhaken icke blott den
anförda kyrkligt färgade sägnen om denna fågel vid Kristi kors,
utan man förtäljer där ock, att Gud fader, när han känner sig
illamående, plägar kalla rödhaken till sig i paradiset för att låta honom
utsuga det dåliga blodet ur kroppen.3 Simpelheten i denna
bretagn-ska folksägen mildras, om vi icke tillskrifva den kristet utan hedet
ursprung, om vi antaga, att det egentligen icke är blod från de
kristnes gud utan från en hednisk gud, som den lilla fågeln insupit

1 Rolland, anf. arb. o. del, s. 263; Dähnhardt, anf. arb. o. del, s. 219-220.

2 Napier, Folklore of the west of Scotland, s. 111, anf. i H. C. Trumbull. The
blood covenant, London 1887, s. 142.

3 Rolland, anf. arb. o. del, s. 263.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:44:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1909/0198.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free