- Project Runeberg -  Fataburen / 1921 /
112

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ynglingalaget. En gengångare i samhället. Av Sigurd Erixon.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

112 SIGURD ERIXON.

har med stor konsekvens tillämpats under alla slags förhållanden.
Det kallas i Lappland1 likaväl som i Danmark2 att »hönse», vilket
ord är lånat från tyskan och ursprungligen betyder betala avgift

. .

för inträde i laget.3 Jämför Hansan! Även vårt ord gille äger ju
ursprungligen samma innebörd. Inträdesavgiften är en lösenpenning,
som motsvarar skyldigheten att bjuda kamraterna.

Det är därför tydligt, att den, som började deltaga i de äldres
regelrätta nattfrierier, skulle bjuda sig in i deras lag. So;n novis
har han stundom kallats gulbening, men äldre och ursprungligare
synes vara föreställningen, alt han vid inträdet i laget bröt ena
eller båda benen. Liksom vid kryckegillena finner nian denna
föreställning ofta hänga samman med att en trädspira eller käpp
överräckes till nykomlingen. Utan någon allusion på gulben eller
benbrott berättar Bureus en intressant iakttagelse från laxfisket i
Torneå-trakten:4 »Medh kolken hafva the sådane sedh, ät när en först
resan skal se på huru the fiskia, tå måste han göra them gästebudh
eller åtminstone gifva them penninger til en kanna öl och så q(u)ista
the honom til åminnelse en gran i stranden, som närmast är till 2
famnar och en q(u)ist eller två emillan mit på». Att det icke är
helt enkelt en käpp, som det här är frågan om, anser jag så gott
som avgjort. Kvisten är en spira motsvarande kryckan vid lysningen.
Denna livsspira överförde livets kraft och fruktsamhet till den i
laget nykomne, den från ett annat stadium döde och nu
återupp-ståndne. Att bryta benen kan då vara ett förbleknat uttryck för
den gamla föreställningen om den gamla människans nedbrytande
och död, och en sådan tankegång kan ha gått igen även om spiran
senare uppfattats som käpp och därigenom givit nytt motiv för
tanken på benbrott. Emellertid får man väl utgå från, att dessa
bruk vid upptagningen i ett lag utbrett sig framförallt från
ålders-klasskiftena. Möjligen har i denna upplivningsceremoni ingått även
piskning av den ny upptagne med livsspiran, såsom i verkliga frukt-

1 Petrus Lsestadius, Journal öfver en resa i Lappmarken, s. 129.

2 Feilberg, Ordbog över jyske Almuesmål.
8 Tamm, Etymologisk ordbok.

4 Burens, Sumlen, Sv. Landsmål, Bil. 1:2, sid. 223.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:49:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1921/0118.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free