- Project Runeberg -  Fataburen / 1924 /
124

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

124 JOHN BÖTTIGER.

hans sätt att arbeta åter kunna vi på förhand antaga, att han
använt den eklektiska metod, vilken ej var ovanlig inom tidens
konsthantverk.

Jag ber för att belysa detta förhållande läsaren kasta en blick
på den här lämnade bilden av en, enligt vad man antar, för
familjen Pallavicini i Genua år 1618 efter Rubens’ kartong utförd
vävnad, fig. 10. Han framställer den romerske konsuln Decius Mus
stigande till häst och avskedande sina liktorer.1 En jämförelse med
den tapet, som framställer Gottfrid av Bouillon, fig. 9, ger vid
handen, att kartongteckaren med obetydliga ändringar använt den
romerske konsulns figur till den bakom Gottfrid stående krigaren.
Olikheten består, som synes, egentligen blott i den vänstra armens
på grund av lansen ändrade ställning.

o __

A Csesartapeten, fig. 8, igenkänner man från den E-ubenska
sviten, bakom den ridande hjälten, om ock med några smärre
olikheter, de båda liktorerna, som Decius avfärdar till sin ämbetsbroder
Titus Manlius för att meddela, att han invigt sig till döden för

. .

fosterlandet. Men ej nog härmed. Även andra för tidens
kartongtecknares arbetssätt karaktäristiska drag kunna iakttagas. För att
rätt bedöma förhållandet må man erinra sig, att kartongtecknaren i
vanliga fall ej var skapande konstnär, utan mellanhanden mellan
konstnären, där en sådan för den första skisseu (»le petit patron»)
användes, och vävaren. Hade man ej konstnärlig hjälp, torde
förfaringssättet tydligen varit det här brukade, d. v. s. ett av inga
skrupler angående konstnärlig äganderätt inskränkt lånesystem.

Antagligen har även läsaren liksom jag vid ett flyktigt
betraktande av våra tre tapeter iakttagit den i.förhållande till kompositionen
i Övrigt rätt främmande karaktär, som är utmärkande för de tre
huvudfigurerna. Med kännedom om det inflytande italiensk
renässanskonst allt efter Raphaels och Giulio Romano’s i Brtisselateljéer
utförda kartonger utövat också på det flamländska tapetväveriet,
ligger det nära till hands att antaga, att man i dessa konstnärers
hemland borde kunna söka förebilderna till våra tre hjältar. Som

1 En tapet efter samma kartong, men utan de båda horisontalbårderna tillhör K.
Husgerådskammaren. Inv. 1890 n:o 46.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:51:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1924/0128.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free