- Project Runeberg -  Fataburen / 1924 /
136

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

136 - JOHN BÖTTIGER.

stridsscen, av den under 1500-talets senare hälft vanliga typen, med
i förgrunden placerade stora krigare samt i fonden ett vimmel av
små figurer.1 Denne Jacques Geubels avled år 1605. Affären
fortsattes med stor framgång av hans änka, den mycket dugande fru
Katharina, född van^Eynde, som var död år 1629.

Jag har ovan påpekat, hurusom kartongtecknaren tiJl våra tre
tapeter lånat ett par figurer ur den av Rubens år 1618 tecknade
och enligt uppgift samma år vävda Deciussviten. Det torde därför
kunna anses uteslutet, att den Bielkeska serien utförts av den 1605
avlidne medlemmen av familjen, ehuru det av honom brukade
monogrammet med en obetydlig ändring förekommer å Gottfridtapeten,
å vilken f. ö. just den av Rubens lånade Deciusfiguren finnes -
ett förhållande, som ju också, inom parentes sagt, kan hänvisa på

o

användningen av ett slags firmanamn. Återstår då, att som seriens
tillverkare gissa å fru Katharina eller den yngre Jacques. Denne,
som enligt Wauters2 var ålderman åren 1626-1627, har utfört flera
med hela hans namn3 och samma (firma-) beteckning som hans namne
(fader?) signerade vävnader. Om dessa under stark Rubensk
inflytelse och i en glänsande teknik utförda tapeter, å vilkas karaktär här
reproducerade, i enskild ägo varande tapisserie, fig. 20, lämnar ett
karaktäristiskt prov,4 få anses beteckna arten av fabrikens konst-

1 Avb. Böttiger: Sv. statens saml. av vävda tapeter, III, pl. II. Den rätt praktfulla
bården är att observera.

2 A. Wauters: Les tapisseries Bruxelloises, Bruxelles 1878, sid. 293.

3 Enligt Wauters blev bruket att med hela namnet signera tapeter vanligt under
Alberts och Isabellas tid. Den förre var ståthållare över spanska Nederländerna år
1596 och dog 1621.

4 Tillhör fru Fanny Unander-Seharin, Stockholm. Med ovannämnda tapet är att
jämföra ett par av d’Astier i hans arbete la belle Tapisserye du Roy (Paris 1907)
sid. 138 återgivna tapeter. Den ena, ett praktstycke ur en Scipio-svit efter Giulio
Romano (tillhör en mr Guggenheim i Newyork) bär utom Briisselmärket namnet JAC.
GEUBELS och det hans moder, obekant varför, tillskrivna monogrammet, fig. 21, men som,
om det också av henne användes, tydligtvis också brukades av den yngre Jacques.
Den andra tapeten (ägd av en M. Zerega di Serafio, i Genua) har fullständigt samma

.^ H* bård som den nyssnämnda, Briisselmärket och därjämte monogrammet,

(" \C fig. 22, vilket just är det som, jämte Jacques Geubels utskrivna namn

\/" IJ[| förekommer å den Unander-Scharinska tapeten. Den yngre Jacques

( ? Å Geubels har sålunda å av honom utförda arbeten jämte namnet an-

/\ -l\ vänt tvenne olika monogram. Å båda de ovannämnda tapeterna,

Fig. 21. Fig. 22. som sålunda obetingat lära kunna tillskrivas Jacques Geubels (II), fore-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:51:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1924/0140.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free