- Project Runeberg -  Fataburen / 1928 /
96

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

PHILIBERT HUMBLA.

Allmänt anser man, att tatueringen är en utveckling av
kropps-målningen/ den mest primitiva arten av kroppsutsmyckning.2 Också
liar tatueringen i samband med målningen varit föremål för olika
vetenskapsmäns försök till förklaring av densamma. Karsten har i ett

#

flertal arbeten3 utvecklat idén om tatueringens rent magiska natur,
inom vilken olika faktorer, arbetet, blodet, mönstret och färgen
samverka. W. Joest4 däremot förnekar all gemenskap mellan
kroppsmål-ning och tatuering å ena sidan och religion och magi å andra sidan. -
Gerland5 företräder den åsikten, att tatueringen är heliga tecken i
huden, genom vilka människorna anbefalla sig i gudarnas hägn.
Slutligen, kan även Wattkes0 teori om tatueringen såsom en första början
till bildskrift, som en kuriositet anföras. En mångfald andra
författare framlägga åsikter och hypoteser, som i allmänhet sammanfalla
till stor del med någon av de tre förstnämndas.7

En primitiv människa kan ju ej göra många saker utan att hon
får taga hänsyn till andarna. Skall hon så eller skörda, slakta ett
djur eller gå på jakt, nog måste andarna vara med, liksom vid de
flesta andra sysslor. Men att, som Gerland och Karsten påstå att
överhuvud taget all kroppsutsmyckning är av magisk eller religiös
natur, är nog att gå för långt. Likaså stå Jocst m. fi. alltför osmidigt
på sin ståndpunkt: kroppsmålning-tatuering som enbär
kroppsprydnad eller ett yttre, nyttigt medel, t. ex. målning som skydd mot värme
eller köld. Att nå en allmän förklaring torde vara svårt, men säkert
är, att tatueringen, som troligen från början varit en grov, blodig
process för att vinna ökad skönhet, i och med att den utvecklades och blev
så att säga ett konsthantverk, på många håll monopoliserades av prä-

1 W. Joest: Tätowiren, sid. 8.

2 G. Buschan: anf. arb. I, sid. 28.

3 Karsten: Der Ursprung der indianischen Verzierung in Sndamerika, sid. 184;
Zeit-schrift fur Ethnologie. 48 Jahrg. 1916.

* W. Joest: anf. arb., sid. (30.

5 Gerland-Waitz: Anthropologie [der Naturvölker VI. sid. 35.

6 H. Wattke: Die Entstehung der Schrift, die verschiedenen Schriftsysteme und
das Schriftthum der nicht alphabetisch schreibender Völker, sid. 101.

7 Richard Karutz: Tatuiermuster aus Tunis. sid. 55. Archiv fiir Anthropologie 1910.
K. utvecklar en teori om att färgtatuering uppkommit ur en primitiv, folkmedicin.sk
ärr-tatuering. Han anser att färgen avancerat från medel (att förhindra sårets läkning) till
självändamål.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:52:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1928/0100.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free