- Project Runeberg -  Fataburen / 1932 /
188

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ANDREAS LINDBLOM

anska dekorationsstil, vilken hos oss är knuten till namnet
Louis Masreliez. Under inspiration huvudsakligen från Pompeji,
Rafael och Giulio Romano födes stilen i England redan kort
efter århundradets mitt, slår igenom i Frankrike omkring 1780,
för att efter Louis Masreliez’ hemkomst från Paris 1783 tillämpas
i Stockholm. Intet är naturligare än att man tio år senare möter
den i Närke. Som C. D. Moselius visat, är Masreliez’ första
stilfas präglad av hans smak för komposition i grisaille mot blå
botten (t. ex. i det 1785—86 inredda rummet utanför Gustav III :s
divan å Stockholms slott); man jämföre Skogaholms blå
kammare! Efterhand blir Masreliez’ kolorit livligare och får på
1790-talet ett nytt element, nämligen de i dekorationen här och
var inplacerade kamémotiven, ej sällan hållna i mörk
bottenfärg — jämför Skogaholms förmak. Det är särskilt i Sofia
Albertinas, nu Arffurstens palats, som denna Masreliez’ senare
stilfas under åren 1791—94 firar triumfer.

Kvalitetsskillnaden mellan professorn-slottsdekoratören i
Stockholm och hantverkaren i Skogaholm är dock stor. Likväl
äro överensstämmelserna både i form och färg så pass påtagliga,
att man får en ganska livlig förnimmelse av att den svenska
landsorten den gången omsorgsfullt följde med sin tid. Bristen
på verkliga detaljöverensstämmelser gör emellertid, att man
icke vågar antaga att vår man utbildats i Masreliez’ ateljé; på
vad sätt han skolats, återstår att i framtiden reda ut. Möjligen
har denne onekligen lite valhänte dekoratör, som på
1790-talet målade i Skogaholm, varit bosatt i Närke, väl i Örebro.
Åtminstone är det frestande att antaga detta, då man tack vare
det av Arvid Baeckström och Sten Kalling sammanbragta
bildmaterialet från Närkes herrgårdar kan konstatera, att han
åtminstone på två ställen till i landskapet efterlämnat prov på
sin glada och troskyldiga konst. I Myrö charmanta lilla slott
från 1774 har han dekorerat ett gästrum med grisailler på blått,
så gott som identiska med ramverket i blå kammaren på
Skogaholm, men med en del skära isättningar. I samma rum på Myrö
finnes också vinrankornamentik av liknande art som i röda

188

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:54:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1932/0190.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free