- Project Runeberg -  Fataburen / 1932 /
302

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

nordiska museet och skansen

bord m. fl. pjäser, som återfinnas i presidentens förmak på
Skogaholm. Där hänger också en oljemålning framställande Heliga
tre konungar tillbedjande Kristusbarnet, en gåva av fru Cecilia
von Braun, Stockholm. En eldskärm med förgyllt ställ och
broderat blad är ett intressant prov på svenskt arbete från
denna period, fig. 16. Broderiet är nämligen signerat och
daterat med namnet Eva M. Åbring och årtalet 1744. Broderiets
många figurscener, ornaments- och blommotiv äro utförda i guld,
silver och färger och visa en ganska högt driven skicklighet.
Brodösen var gift med radmannen Johan Israel Torpadius,
och från dem har skärmen gått i arv ända till dess att den nu
ingick i museets samlingar. Ytterligare en för denna periods
senbarocka stil särdeles typisk möbel kan här med fördel
framhållas, nämligen en sekretär med snedklaff, valnötsfanerad i
enkla ramverk och fyllningar och med förgyllda bronsbeslag
av engelska typer, fig. 17.

När vi därpå i denna alltför hastiga revy över en rik och
mångskiftande årsskörd av spillror från gammal svensk
hemkultur övergå till den mogna frihetstidens glansfulla period av
inhemska tillverkningar i former, som övertagits från fransk
rokoko, finna vi framför allt en serie av målade tapeter,
kommande frän de ovannämnda Löwenska sörmlandsgodsen.
Dels är det oljemålade vävtapeter av just de typer som man
väntar sig från perioden, dekorerade med fältomramningar i
grönt i roccaillemönster och fälten överströdda med färgglada
fjärilar eller hela väggfält med lösa blomkvistar i färger, allt
mot ljusgrå botten, men dels är det också en oljemålad
väv-tapet i mörkgrönt med mönster i en mörkare nyans av samma
färg, tydligt efterbildande en sidendamast. Karaktären av tung
barock är klar och oemotsägbar, även om man har
hallstämpelns bevis om varans ursprung från Stockholm och
1750-talet. De djupa, mättade sidendamastfärgernas bibehållna
popularitet för slottsrummens inredning ännu långt fram i
rokokotidevarvet bevisas för övrigt av ännu bevarade
väggbeklädnader, möbel- och framför allt sängklädslar. Av rokoko-

302

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:54:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1932/0304.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free