- Project Runeberg -  Fauna och flora / Nionde årgången. 1914 /
37

(1906-1936) With: Einar Lönnberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

männen, som nyttja den till underlag för de stenar och frön,
som de bruka vid sina spådomskonster och andeseancer, vid
hvilka ett skinn är en obligatorisk artikel. Lämpliga härför
äro äfven leopardskinn, många medicinmän använda endast ett
getskinn.

Med föreställningen och dyrkan af aimu, fädernas andar,
kombineras åtskilliga djur, som betraktas som andarnas
husdjur eller till och med som deras husgerådssaker. Så kallas
elefanterna stundom för »andarnas boskap», och
medicinmannen, såsom den där mer än andra står i förbindelse med
andevärlden och är den förmedlande länken mellan denna och
människorna, kan ej döda en elefant. Den vanliga lilla
landsköldpaddan säges af andarnas kvinnor brukas som malsten,
när de krossa sin säd till mjöl. Den tros, liksom elefanten,
ej kunna dö en naturlig död. Att äta sköldpadda anses nästan
som ett brott, och skulle t. ex. en yngling göra detta, sjunga
hans kamrater nidvisor, fyllda med förbannelser, och han torde
ha svårighet att finna en flicka, som vill gifta sig med honom.
Den bedjande gräshoppan (Mantis religiösa) brukas af de
manliga andarna som snusdosa (!) och en mindre art af deras
kvinnor. Den kallas också i Ost-Ukamba helt enkelt för
mwangi wa aimu, »andarnas snusdosa», medan etymologien af
mungaimu, benämningen västerut (Machakos), torde vara mera
svårförklarlig. Att det äfven här är fråga om aimu, andarna,
ses dock genast. Spindelns nät kallas vidare för
andekvinnornas säck (kyondo).1 Utan orsak dödas ej dessa småkryp.

Det händer också, att de hädangångnas andar taga sin
boning i djur, ofta i ormar, såsom i pytonormen, en bland
bantu-folken vida spridd tro. När en pyton anträffas i
närheten af en Kamba-by dödas den, ej utan man sätter ut mjölk
till densamma. Den anses bringa lycka öfver byn. Däremot
dödas utan betänkande en pyton, som anträffas ute i
vildmarken. Alla pytonormar äro ej bostäder för andar, utan blott
de som genom att gå till en by, därmed otvifvelaktigt ge vid 1

1 Kyondo är en säck, flätad af baobabens eller vilda fikonträdets fibrer, i
hvilken Kamba-kvinnorna forsla hem åkerns produkter m. m.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Feb 8 00:19:35 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/faunaflora/1914/0049.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free