- Project Runeberg -  Chr. Er. Fahlcrantz' Samlade skrifter / Band 6. Afhandlingar i vetenskapliga, kyrkliga och vittra ämnen /
4

(1863-1866) [MARC] Author: Erik Fahlcrantz
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Med ett ord, ingen af kyrkohistoriens egentliga fader ger
for oss tillkänna, om och huru han tänkte sig kyrkans historia
såsom ett särskildt vetandets falt, och hvilken method han i
följd af detta begrepp ville använda. Ej heller lärer kunna
bevisas, att den mängd af yttre uppgifter, som synas hafva
intet samband med kyrkan eller ens med församlingen, skulle
vara anförda för någon verklig eller tänkt enhets skuld, af
någon princip, som, djupt fördold, dock antingen med författarens
afsigt genomgick verket eller åtminstone omedvetet beherrskade
honom. Och efter kyrkofädernas tid, då man ser sig nödsakad
att alltmera inskränka anspråket på vetenskaplig princip i
allmänhet, får man ej heller söka en sådan i historien, och minst
i kyrkans, hvars begrepp var så dunkelt och förfalskadt. Samma
förhållande måste ännu fortfara inom de församlingar, der
samma grund förblifvit oförbättrad, och der frågan således blott
kan vara, huruvida enskilda författare förmått göra sig deraf
oberoende.

Då just kyrkans begrepp är, såsom snart skall vidare
förklaras, det grundfalska i katolicismen, är det för en katolik,
redan såsom sådan, omöjligt att skrifva en christlig
kyrkohistoria, oberäknadt de yttre bojor, hvarmed han i afseende på
oräkneliga enskilda facta bindes af den konseqvent
sanningssky-ende församlingen. Ännu mindre kan således blifva fråga om
den högre sanningen, principens och hela riktningens. Hela
katolicismens historia hvimlar af bevis, att det är samma fara
att inom den yttra en mot dess interesse stridande historisk
sanning, som att uttala den filosofiskt eller exegetiskt riktigaste
sats, då den strider emot dess system. Med rätta säger en
gammal protestantisk historiens: «0, quantum Roma mendax
Historiæ nocetl Intolerabilis sane typus est Historiæ
Ecclesia-sticæ, qualem expresserunt et antiqui et recentes Romæ servi,
quorum proinde documenta, testimonia, labores, paraphrases,
allegationes etc., nunquam sine circumspectione et examine
suscipere et usurpare integrum est. duos Papa non capit, eas
captivat Ecclesia, cujus, quantumvis corruptæ, infidelis, et

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:17:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fcesamlade/6/0007.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free