- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
30

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Den italienska teatern

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Man har äfven från denna tid TASSOS och
Gue-RINIS lyriska herdespel, af hvilka den senares *Pastor
fido» = »Den trogne herden» i synnerhet är af högt
poetiskt värde.

Stora och framstående, som italienarne äro i lyrisk
och episk poesi, i synnerhet genom de framstående och
mäktiga skalderna DANTE, ARIOSTO, TASSO och
Pe-TRARCA, fingo de vänta ända in i början af adertonde
seklet innan något arbete på dramatikens område
egentligen gjorde epok i deras literatur. Det var tragödien
Merope af Maffei, som då väckte ett berättigadt
uppseende. Ämnet är dock äfven här lånadt från antiken,
från Euripides, och har äfven senare blifvit behandladt
af Voltaire.

Den mest framstående af de italienska tragöderna
är VlTTORlO Alfieri, född i Asti 1749. Hans första
sorgespel, Kleopatra, skrefs 1776. Han besjälades af
en stark och lefvande frihetskänsla, och han ville genom
sina tragödier blifva en uppfostrare för sitt folk, som
han med rätta ansåg förvekligadt och slappt.

Mot Metastasios och Zenos vekliga operafigurer
ville han därför uppställa figurer af romersk stränghet;
mot operatextförfattarnes vekliga språk ville han sätta
en hård, lakonisk stil, som skulle uppamma allvaret i
hans landsmäns sinnen; men i sin sträfvan efter
enkelhet och kraft blef han i stället torr och sträf och icke
så litet abstrakt.

Bland hans arbeten nämnas Filippo behandlande
samma ämne som Schillers Don Carlos, Maria
Stuarda, Saul, Antigone, Virginia, Abel, m. fl. Alfieri
försökte sig äfven som lustspelsförfattare, men var som
sådan mindre lyckad, kanske just till följe af de
egenskaper af hvilka hans sorgespel äfven ledo.

Under senare tider har en af Italiens förnämsta
tragiska skådespelerskor, den äfven hos oss kända och
beundrade Adelaide Ristori, sökt att på
repertoaren återinföra Alfieris sorgespel; men icke ens hennes
konst har kunnat förskaffa dem det verkliga lif, som
de sakna kanske mest därigenom, att de ville verka

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0042.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free