- Project Runeberg -  Jul / 2. bind. Julemørkets Löndom. Juletro, Juöeskik /
175

Author: Henning Frederik Feilberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

JULETRÆET 175

maleres pensler. Det er åjensynligt, at legenden har hørt
til de fortællinger, der har grebet menneskers sind stærkt.
I denne undersøgelse kommer vi til at fæste &jet særlig
på livstræet og korset. Der er i middelalderlige salmer
og religiøse digte et udtryk, som atter vender tilbage, at
korset på Golgata er et nyt livsens træ, der ej som kund-
skabstræet bærer frugter til død, men til det evige liv.
Men den søde frugt på dette træ er Kristus. I Sibyllinerne
kaldes korset et rigtbærende frugttræ. Når korset afbildes
af malere eller træskærere, fremstilles det jævnligt som
et løvrigt træ med en mægtig stamme, der står på jorden,
men hvis top når himlen, og det opfattes som det himmel-
bårne træ, der er plantet blandt en slægt af syndige
mennesker. På stammen, overskygget af grenene, hænger
den korsfæstede frelser.

Hertil kan endnu anføres, at i juleskuespil, der frem-
stillede paradiset og syndefaldet, blev et stort enebærtræ,
smykket med brogede hånd og æbler, båret i procession
og plantet på den del af skuepladsen, der skulde forestille
Edens have.

Når man altså tænker sig, at juletræet ved dets frem-
komst skyldes kristelige motiver, kan der henvises til, at
træet som symbol, også knyttet til julen, var kendt nok
iblandt folket, både fra billeder, fortællinger og skuespil.

Ser vi imidlertid nåjere til, viser det sig, at træet som
natursymbol har fundet en plads ved folkefester, hvis ri-
tus mulig går grumme langt tilbage, og her bliver en an-
den rod, der kan have båret juletræet. Vi tager nogle
eksempler, der i hovedsagen gælder forskellige former af
»majhøgen«.

I Båhmen smykkedes i foråret et træ med påhængte
sølvbælter, guldhuer, perlesnore, kranse, kulørt papir, ægge-
skaller. Det blev båret fra hus til hus inden det plante-
des. Andre steder blev »majbøgen« pyntet med brogede
bånd, æg, kringler, ligeså »St. Hansbøgen«, »høstbøgen«.
I egnen ved Erzbjærgene opstilles en pyramide, omslyn-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:30:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhfjul/2/0187.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free