Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
dl
taale flere Indtryk. Man kan ikke begribe, hvorledes de tørre Græs-
straa ude paa Gærdet kunne holde ud at lade sig piske længere af
Vinden, eller hvor det store Træ ved Vejen kan holde ud at staa og
se længere ud over den ensformige, nøgne og frosne Mark. Al Ens
indre levende Kraft er løbet ud. Et besynderligt Fænomen! Hvor
er den løbet hen?
Det er ikke til at tage fejl af, at vi i Naturen have at gøre
med en stærk aandelig Udførsel (Aabenhed, Ligeløb) i Følge med ringe
Selvudvikling.
Naar man ser paa en Eksempelrække som ovenstaaende,
kan man faa en pirrende Følelse af en Aarsagssammenhæng,
man er lige ved at faa fat i, er saa snublende nær ved, at
der ligesom kun synes at mangle et eneste Ord. Men dette Ord
kan man stadig ikke komme efter. Ved nærmere Eftertanke er
det ikke saa underligt. Tingen er den, at Eksempler som 9
(Refleksbevægelserne) eller 14 (Styrtebadet) nok kunne give os
en levende Følelse af, at Bevidsthed er betinget af en vis Op-
stilling af Livsstrømmen, en bestemt Strømform; men at vi med
alt det dog ikke kende denne Form, i Virkeligheden slet ikke
vide, hvad Bevidsthed er, og at det jo dog er for meget at for-
lange, at vi skulde kunne forstaa, hvorfor Ligeløb ikke egner sig
til at frembringe noget, vi ikke vide, hvad er. Der maa nød-
vendig blive et Hul. Som der blev sagt straks ved første Omtale
af denne Egenskab (Pag. 5), maa vi indtil videre lade den teo-
retiske Forstaaelse fare og nøjes med at betragte det som en
Erfaringssag, at Ligeløb nu engang ikke er selvdannende.
Men ere vi nu ogsaa sikre paa den Erfaring? Det er jo dog
kun en Række Eksempler, Kan man ikke finde andre Eksempler,
hvori Ligeløbet optræder sammen med Selvfølelse ?
Ja her støde vi paa et ejendommeligt Forhold Somme
Tider kan der dukke noget op, som man synes maa kaldes Selv
og dog ikke Selv, noget, som man synes kunde fortjene Navn af
Ens allermest egentlig Jeg, og som dog staar i absolut Modsæt-
ning til det Personlighedsbegreb, vi til daglig knytte til Ordene
Selv og Bevidsthed. Det kan i enkelte Øjeblikke komme En for,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>