- Project Runeberg -  Folklig Kultur / 1940. Årgång V /
75

(1940-1942)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

LITTERATURSPEGEL

utan endast därför att sådana saker har
skrivits och daltats om så mycket förut.
Det minst lyckade kapitlet — för ali del i
mångas ögon kanske det finaste — är det,
där hjältinnans "första kärlek" skriver
sina idealistiska brev, innan han dör. Det
skall inte finnas för mycket i en roman;
här blir det hopplockat ett här och ett
där som gott kunde vara borta. Å andra
sidan vågar författarinnan aldrig stanna
och fördjupa sig i en detaljerad
stämningsbild. Det är något inte fullt moget i
hela framställningen. —■ Trots allt läser
man boken med ett visst nöje.

Valborg Cassel.

V. M. HILLYER, E. G. HUEY,
M. G. HU 1 SM AN: Lilla
konsthistorien. Natur och Kultur.

"Konsten åt folket" är ett slagord, som
har vunnit burskap inte minst i
folkbildningskretsar. Man har sett det som en
synnerligen viktig uppgift att i skolor,
församlingshem, Folkets hus och andra
lokaler, där i synnerhet ungdom kommer
tillsammans, få goda reproduktioner av
värdefulla konstverk såsom ersättare för
de vidriga oljefärgstryck, som för något
decennium sedan höll på att förskämma
svenskens smak.

Men "konsten åt folket" realiseras inte
endast på detta sättet, utan ock genom
kännedom om konstens art och historia.
Glädjande nog har i skolan
konsthistorie-undervisningen fått en, om än liten, plats
vid sidan av den övriga
historieundervisningen. Och i studiecirklarna har man
förstått, att ämnet konsthistoria är inte
bara intressant utan också "nyttigt" i
allra högsta grad. Dock har det varit ett
stort hinder, det har saknats en populär
konsthistoria, som kunde hjälpa en in i
den rika värld, som konsten utgör. De
stora verken ha varit otillgängliga för
"gemene man". Visserligen ha vi haft
Laurins "Konsthistoria", men även den
har verkat avskräckande, icke minst
genom sin volym. Nu har Natur och
Kultur löst problemet på ett förträffligt sätt.
Den av Georges Huisman utgivna "Lilla
konsthistorien" är sådan, att den har alla
utsikter att bliva var mans egendom. Den
är vederhäftig, innehållsrik och lagom
kortfattad. Men den har en annan sak,
som giver den ett dubbelt värde. I det
sakliga stoffet är insprängt anekdoter om

konstnärer eller deras verk, som gör att
man läser boken så som en spännande
roman läses. De många gånger
bagatell-artade inpassen göra framställningen
saftigare och därför begärligare.

Dock saknar man den svenska
konsthistorien, med dess många förnämliga
namn, men kanske kommer det en
fortsättning. Förlaget bör nog fortsätta på
den inslagna vägen. Våra folkbibliotek
och studiecirklar betjänas härvidlag
likaväl som den enskilde konstälskaren, som
inte har möjligheter att skaffa sig eller
anamma innehållet i en större
konsthistoria. De svenska konstnärerna skola
säkerligen giva stoff till en lika saftig
konstkrönika som den föreliggande.

J. Y. Åkeson.

GEORG DAHL: Jaguar. 111.

Natur och Kultur. Kr. 6:50.

Jaguaren tillhör den sydamerikanska
faunan och är den världsdelens största
och starkaste rovdjur. Eftersom boken
fått titeln jaguar, är det givet, att det i
främsta rummet är jaguarens liv och
härjningståg, som fått lämna stoff till
boken, men det är ingalunda endast
jaguaren, som skildras, även om den fått bli
så att säga huvudpersonen. Boken
sträcker sig vidare och kan gott sägas vilja ge
en bild av hela urskogslivet, både av den
jagade och den jagande. Inte heller
människan saknas, men hon dyker dock blott
upp i enstaka scener.

Förf. har ju tidigare gjort sig känd som
en god och uppmärksam iakttagare av
livet i naturen. Han jävar icke sitt rykte
i Jaguar. Beskrivningen av striderna i
djungeln kunna nästan sägas verka
självupplevda, fast det förefaller föga
sannolikt, att ett mänskligt öga får tillfälle
bevittna dessa strider så att säga från
parkett. Mycket försiggår i urskogens
mörker och trots sin styrka sky nog åtskilliga
av de vilda djuren att uppträda med
åskådare. Uppenbarligen har emellertid
förf. sett mycket och noga följt djurens
liv och han har förmåga att på en sådan
grundval framgångsrikt och trovärdigt
komponera en sammanhängande
skildring. Läsaren får således följa bokens
hjälte från det en liten jaguarunge blir
moderlös och fram till dess stolta gång
genom djungeln som dess obestridde
härskare. Al Vänner.

Varje biblioteh bör prenumerera på FOLKLIG KULTUR

75

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:32:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/folklig/1940/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free