Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
184 FORSKJELLIGE TILHØRERE
tænkning. Men man maa slet ikke tro, at det
er det samme, som at bortrationalisere Mysteriet
og Underet.
En Ting, som her maa komme i Betragtning,
er, at Kvinderne, som altid vil vedbli at være
Kvinder og dybt forskjellige fra Manden, dog nu
i en langt høiere Grad end før blir delagtige i
Tidens Tanker og tænker dem med.
Gjorde Jesus Forskjel? — Hvem ser ikke, at
der inden Jesu Forkyndelse baade i Indhold og
Fremstillingsmaade er stor Forskjel, og hvem
kan tvile paa, at Grunden, ialfald for en stor
Del, er Hensynet til Tilhørerne.
Det er saa iøinefaldende ligeoverfor de
enkelte. Sammenlign f. Eks. hans Samtale med
Nikodemus og hans Samtale med den
samaritanske Kvinde, sammenlign Bjergprædikenen, som
han holdt for Disciplene, med Talen i Nazaret,
som han holdt for almindelige galilæiske
Tilhørere. Sammenlign hans Taler i Lignelser med
hans Taler uden Lignelser.
Den for mange saa paafaldende Forskjel
mellem Jesu Taler hos de tre første Evangelister
og hos Johannes har den ikke for en Del sin
Grund i, at der tales til forskjellige
Tilhørerkredse? Hos de tre første Evangelister taler
Jesus mest til Folket nord i Galilæa. Hos
Johannes taler han, naar jeg undtar det sjette
Kapitel, mest til Discipelkredsen og til de
theologisk indøvede Kredse i Jerusalem. Jeg vil
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>