Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 1. Det enkelt sköna
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Det enkelt sköna. ·. v 23
videns egendomlighet i samma mån som individers fullare ut-
trycker det allmänna; der är sålunda både en· starkare motsats
emellan det individuella och det allmänna, men också en lös-
ning as motsatsen. Ty en menniska, som wida höjer sig öfwer
sina medmenniskor,.och hos hwilken mensklighetens krafter så
egendomligt äro blandade, att hon icke liknar någon annan,
måste nödwändigt ega en stor rikedom af krafter, emedan eljest in-
"" genting sinnes, som kunde blandas. Jnst besittningen as dessa
rika krafter låter oß dock lättare märka hwilka af siägtets kraf-
ter, som fela äfwen den mest begåfwade menniska; och hennes
olikhet med slägtet springer derigenom tydligare i ögonen. Men
på samma gång är slägtet hos denna menniska i större fullhet
uppenbaradt än hos alla andra. Det owanliga är i denna
mening det allmännaste. Benvenuto Cellini t. ex. war«origi-
nell och dock war han en representant af sitt århundrade. —"
Hwad widare angår det slag af tillfällighet, som ligger uti in-
dividens wexelförhållande med de honom omgiswande lifwets mag-
ter, så få dessas inwerkniugar betydelsen af impulser, genom
hwilka individen eggas till handling och werksamhet för att ut-
föra det, som ligger i deß slägtes wäsende.
Alla dessa former af det tillfälliga hindra sålunda icke
iden att fullt förmerkliga sig i det enskilda, äro derföre icke
« heller några hinder för det sköna; twärtom, de höra wäsentli-
gen«till det sköna och utgöra wilkoren för deßsnlländning
Men jemte dessa former inbryter äfwen den råa förnuftslösa
tillfälligheten, förderfwar, wanställer, ja förstör individen (t.
ex. krymplingen, kretinen, döden genom en sammanhangslös
slump o. s. w.). Då detta onda uppkommer genom det
bestämda slägtets . samwaro med alla andra slägten, så kan det
också blott genom denna samwaro upphäfwas, d. ä, endast
idet oändliga rummet och i den oändliga tiden upphäfwas
slumpens störande werkningar, så att på ett ställe ersättes,
hwad som brast på ett annat, och hivad som här är ett
ondt, wisar sig under tidernas lopp genom sina werkningar
wara ett godt, hwadan på detta sätt det högsta goda förmeri-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>