Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 6. Konsten och dess indelning
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Konsten och deß indelning. 203
swäfwande materialet lämpar sig att upptaga, d. w. s. att det
bestämda ämnet blir motiv. Så kan t. ex. det bethlehemitista
barnamordet kallas ett godt motiv, emedan det gifwer tillfälle att
framställa motsatsen af grymhet och moderskärlek ide mest olika
former. Ordet kan äfwen faäas i inskränktare mening; om
konstnären fer, huru på enskilda punkter af det hela wissa skön-
heter bjuda sig af sig sjelfma, t. ex. gruppen af far och son i
"Constantinsslagtningen«, så kallas äfwen det ett motiv. Och
motiv i instränktaste betydelse är det inom en sådan del funna,
som kan begagnas till att i enskildheter ntweckla sköna former,
linier m. m.; en enskild form iett ornament kan i denna mening
kallas motiv. Motivet wäcker beslutet att framställa bilden,
och bilden, omfattad med detta beslut, kallas konception. Will
emellertid konstnären pröfwa om bilden är mogen till att öf-
wergå i objektivitet, så gör han af den ett förberedande utkast:
s kizzen.
a. Det organiserande förarbetet eller kompositionen.
Af skizzen wisar det sig, att den werkliga objektiviteten år något
annat än den blott inre. J synnerhet synes det organiska sam-
manhanget emellan bildens delar som ett omoget, och konstnären
måste nu i skizzen med bestämdare medwetande företaga ordnan-
det af detta sammanhang, och detta är det man kallar kompo-
s ition. Kompositionen är sålunda den med klarare medwetande
och med fästadt afseende på wilkoren för objektivitet ånyo före-
tagna idealbildningsakten. Denna organiserande werksamhet om-
. fattar den andliga, närmare på idealets inre sida liggande delen
af det förberedande arbetet. För kompositionen kunna följande
sex lagar uppställas.
» 1. Lagen för omfånget. Då det sköna är ren enhet
af ide och bild, en enhet, deri båda måste fullt täcka hit-araner
så får den inre bilden hwarken innehålla för mycket eller för
litet, något, som nian genast finner, att den gör. Den inne-
håller förmycket, antingen så att den i sig upptagit åtskilligt,
hwilket icke uttrycker ide«n, t. ex. i ett drama öfwerflödiga scener,
eller ock sådant, hwilket mer än nödigt är uttrycker den, t. ex.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>