Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 8. Bildhuggarkonsten
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
254 Bilvhnggarkonstetr
ning och rörelse. För deß behandling gäller samma styllag som
för kroppens, att förena det flytande fria med det strängt de-
lade och i massor samlade. Den antika drägten är den mest
ideala och tillkommer derföre alla rent ideala gestalter; skola
äter historiska, privata eller genre-figurer framställas, kan wäl
äfwen denna drägt anwändas, om nemligen gestalten skall tän-
kas höjd öfwer sin tids reala betingningar och försatt i det all-
männas rena ether; hwarom icke, bör han framställas i sin
egen tids drägt. Det är med den barbariska drägten som med
den barbariska prosilenz hwad som ej motswarar styllagen i deß
högsta stränghet, faller derföre icke bort; har drägten endast ka-
rakter och ger den icke. någon falsk bild af kroppsformem så
är den plastiskt berättigad. Derföre kunna medeltidsdrägterna,
den tunga, ätsittande krigarrnstningen, ja sjelfwa rococodräg-
ten plastiskt behandlas; nutidens drägt är deremot alldeles
oplastisk.
Se wi pä den rika werld as former, till hwilka gestal-
tens allmänna skönhet ntwecklar sig genom natnrätskillnader
och genom olikhet i seder, de olika tillstånden af sömn, waka,
sjukdom, död, olikheten i ålder, kön och ständ, —- säsom man,
qwinna, gubbe, yngling, jägare, krigare o. s. w.,-— sä kan pla-
stiken framställa dem alla, derest de icke äro för omogna eller
obestämda eller blifwit af en eller annan orsak wanstälda och
hämmade i sin ntweckling. Styllagen bjuder dock att härinom
i wiß män försmäkta de olika sekinerna till ett inbegrepp af
ett fullkomligt lis, utan att det-igenom den kraftiga ätstilnaden
dem emellan ntplänasz sä är den vatikanske Apollo helt och
hället man, och likwäl sinnet man hos honom förenade de öfriga
gndarnes enskilda skönheter.
Gestalten framställes alltid i ett bestämdt moment af
hwila eller as rörelse. Det afmätta i gestalten mildras, ja för-
wandlas till warmt lif och sär ett uttryck af tillfällighet, om
den lugna hållningen är en otwungen och om rörelsen är run-
dad. Äfwen den häftigaste rörelse är inom plastiken tillåten,
endast icke skönhetslinien öfwerskrides och endast tyngdpunkten
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>