- Project Runeberg -  Framåt (Göteborg) / 1. årgång. 1886 /
10:7

(1886-1889)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Framåt. 1

Den giver fremdeles L:ereren fuld Frihed til
yjennem Undervisningen i Naturfag og Hi-
storie at bekjende Tro paa Gud og hans Ver-
Henstyrelse. Men hvad den iser legger Vegt
paa er: det moralske. Og da det moralske

ktelig religiöse, vil altsaa den confessionslöse

drig uden kristelig Religion.
Fru W. beretter, at hun har set en »be-
kännelselös» Ungdomsskole, hvor det ikke
tillodes en Leerer at tilkjendegive sin religi-
öse Tro gjennem kirkehistoriske Foredrag.
Det er maligt. Men en saadan Skole kan al:
Aeles ikke opstilles som Norm for confessions-
löse Skoler; Imidlertid er det jo ogsaa mu-
ligt, at vedkommende Lserer i sine kirkeshi-
storiske Foredrag har tilkjendegivet en mer
eller mindre udpreget confessionel religiös
Anskuelse, og at dette har veret Grunden
il den »varning», han erholdt.
far iiae

Da altsaa den confessionslöse Skole alde-
des ikke er noget af det Fru W. har villet
gjöre den til, og da hun udelukkende pole-
miserer imod den, fordi hun afvexlende an-
ser den for »ett fantom,» »en skuggbild»
eller en »religionslös» Skole, faar hendes
Polemik en ikke uveesentlig Lighed med hvad
man ’ plejer at kalde »en Storm i et Glas
’Vand.» Hele hendes ordrige og stormfulde
Polemik gaar fra Ende til anden alene ud
paa at ramme en uoprykkelig Peel igjennem
det Spögelse, det »gyckelverk» af en con-
fessionslög Skole, som er et Foster af hen-
des egen forskremte Fantasi. Indlednings-
orden til hendes Artikel passe nöjagtig paa
hende selv. Hun har set Programmet: Con-
fessionslöse Skoler. Dette bar ved förste
Ojekast ikke behaget hende, det har »skaa-
ret» hende i Ojnene, hun er bleven »blandet, »
g det har siden ikke veret hende mulig at
se ret derpaa; hun har dannet sig en »skugg-
bild», och mod denne »skuggbild» farer hun
frem, som om det gjaldt Livet. Der er der-
Tor
iomhyggelig Imötegaaelse af alle hendes Be-
meerkninger. Adskillige af dem ere dog af
en saadan Natur, at jeg ikke kan niegte mig
den Fornöjelse at undersöge dem lidt neer-
mere.
I Det synes, som om Fru W. lever i den
Anskunuelse, at alt, hvad der ikke er Kristen-
dom nöjagtig efter hendes Kogebog, er den

gr indeholdet i det religiöse, specielt det kri- |

kole aldrig blive uden Religion, hos os al- |

kun liden Grund til atindlade sig paa en |

I pure Raadenskab og Nederdregtighed. Med

den confessionslöse Skole ser hun den mo-
| derne Hedendom brede sig over Landene,
nedbryde alt, hvad der er &delt og godt, og
gjöre Livet til »en kapplöpning efter sinliga
ting och sätta njutningen eller magten som
lifvets mål samt, då detta mål ej kan upp-
nås, göra sjelfmordet till en gifven konse-
kvensl» — Fru W. burde ikke vere uvi-
dende om, at Flertallet af de Mennesker,
hun regner for Hedninger og tillegger en
saa slet Moral, som oftest meget vel kan
maale sig med deres kristelige Medborgere
| ikke blot i Intelligens, i Dygtighed, men
| ogsaa i etisk Vandel, i utrettelig Arbejde for

Retfrerdighed i Verden. Paa den anden

Side kunde det heller ikke våere hende ube-
| kjendt, at de kristne i Almindelighed har
| vist, at de slet ikke har et saa ringe Greb
| paa, hvorledes man i denne Verden skal
bere sig ad for at opnaa Magt og ZEre og i
det hele gjöre sig Livet saa behageligt som
muligt.

En anden af Fru W— s Bemiwrkninger
lyder saaledes:

»Staten, såsom varande ett kristligt sam-
hälle, har hittills med mer eller mindre lämp-
liga medel sökt gifva alla sina döpta med-
| lemmar del af den kristna sedelagen och den
| dermed följande verldsåskådningen och kul-
Itoren, » —

Jo, jeg takker for dette »kristliga sam-
hälle» og den Stedelere, det har givet. Det
har aldrig forsömt at predike Afboldenhed
for de fattige samtidig med, at det har tilladt de
rige at nyde alt! — Det har flittig indskrer-
pet den Leere, at man ikke maa hevne sig
paa sina Fjender, ikke slaa dem ihjel; men
det har al- Tid underforstaaet: tag Hevn
over Landets Fjender, forfölg dem, slaa dem
ihjell — Det har lert, at man aldeles ikke
skal sverge, og samtidigt har det taget sine
Undersaatter 1 Ed! — Det har doceret det
sjette Bud og samtidig beskyttet Prosti-
tutionen! — Det har, kort sagt, i de aller-
| fleste Sedelighedsforhold fört tvetunget Tale.
Det er en af den confessionslöse Skoles
| Fremtidsopgaver at afskaffe denne tvetydige,
moralsk fordzervelige Moral. Jeg vilde an-
| se det for meerkeligt, om ikke Fru W., naar
| hun faar sig tenkt om, vil indrömme, at
dette er et höjst priseligt Formaal,

Fru W. skriver, at forudsat, at en kri-
stelig Statsskole har övet Tvang mod Hed-
ninger, vil selvfölgelig en hedensk Statsskole

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Aug 5 15:20:20 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/framatgbg/1886/0209.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free